Sahabat saya ^_^

Pages

Thursday, September 5, 2013

vaccine momo dan nimo ♡♡♡




Alhamdulillah..akhirnya arini (5 september 2013) Eda berjaya menvaksinkan anak2 kesayangan kami ♥ Seminggu sebelum tuh, eda bawa g klinik dulu sbb momo selesema sejak eda mula amik die lg. Kira2 2bln ++ la momo selesema on off. Mungkin sbb utama,momo xpenah kene vaksin lagi. Erm...sian momo. Nimo plak eda bagi ubat cacing sbb die mcm xmau mkn sgt sejak beberapa ari lepas. Alhamdulillah..pas g klinik enjit dan bg ubat cacing,momo dan nimo kembali cergas. Makan dgn seleranya sampai bambam2 dh due ekor ni.hehe...

Lepas seminggu, tgk due2 dh montok2 ^^ eda terus g klinik veterinar family kat bandar baru uda johor nih utk vaksin. Aljhamdulillah, Eda sgt2 puas ati Servis kat sini. Sbb utama adalahsbb vet adalah org islam dan yg dtg bw haiwan peliharaan yg HALAL dipegang. Hahaha...Setakat yg eda nmpk la.. lagipun momo nimo pun nmp selesa je bile di enjit. rilex je muke die time tuh.. mcm x rs pape koott...Klinik sblm nih, abis berperang eda pegang momo. Kekeke... 

Dedulu, time bela kucing zmn anak dara kami x penah pun hantar kucing2 ke vet vaksin bagai. Mngkn sbb kami nmp dr luaran kucing2 nih sht je.  Tpi bile dh besar nih, zmn info di hjg jari mula la rs tereducated skit bkaitan kesihatan kucing  sian meow2 comey nih, die pun ade penyakit jugak.huhu...

Ok jom kite bc info berkaitan vaksin kucing.

------------------------------------------------------------------------------------------

Kesehatan kucing adalah hal utama bagi semua pecinta kucing, maka dari itu sangat perlu adanya vaksinasi bagi kucing kesayangan kita. Waktu yang tepat untuk melakukan vaksinasi pertama adalah pada saat kucing berusia 8-10 minggu, karena pada saat ini kucing mulai di pisah dari induknya, sehingga daya tahan tubuh auto antibodi yang dia dapat berkurang, maka perlu untuk di berikan suntikan vaksin. 

Namun tidak semua kucig yang berumur 8-10 minggu boleh melakukan vaksin untuk pertama kalinya, vaksinasi akan di berikan oleh vet apabila keadaan kucing benar-benar sihat, tidak terserang penyakit apapun, seperti flu, diare, dll. Sebelum melakukan vaksinasi sebaiknya berikan ubat cacing terlebih dahulu, setelah jarak 1 minggu maka baru kucing di beri vaksinasi.

Kesihatan kucing adalah hal utama bagi semua pecinta kucing, maka dari itu sangat perlu adanya vaksinasi bagi kucing kesayangan kita. Vaksinasi sederhananya adalah pemberian antibody bagi kucing tersebut dengan cara memasukkan virus atau bakteri yang telah dilemahkan ke dalam tubuh kucing untuk melindungi kucing dari berbagai penyakit. Namun bukan berarti setelah vaksinasi kucing anda terhindar dari segala macam penyakit, hanya saja akana terhindar dari beberapa penyakit yang mematikan.

Vaksinasi pertama yang di berikan untuk kucing usia 2-3 bulan adalah TRICAT (Feline panleucopenia, Feline rhinotracheitis, Feline calicivirus) . setelah itu 1 bulan kemudia atau kucing berusia 3-4 bulan sebaiknya di lakukan vaksinasi ulang yaitu TETRACAT (Feline panleucopenia, Feline rhinotracheitis, Feline calicivirus, Chlamydia). Kemudia pada saat kucing berumur 20 minggu sebaiknya pemilik memberikan vaksin Rabies. 

Bagi kucing yang belum melakukan vaksin setelah berumur 6 bulan, maka yang harus di lakukan adalah sama, mengulang vaksin seperti kitten lainnya. Yaitu vaksin OBAT CACING kemudian TRICAT selang 1 bulan  TERRACAT dan di susul dengan RABIES.Pastikan kucing anda dalam keadaan sehat saat akan di vaksin. Selanjutnya sebaiknya lakukan vaksinasi ulang setiap 1 th, Vaksinasi ulang dilakukan agar kadar antibodi dalam tubuh kucing tetap tinggi. Bila antibodi melimpah, kekebalan kucing terhadap penyakit juga meningkat. Jumlah antibodi pada kucing yang tidak divaksinasi ulang lama-lama akan semakin menurun, akibatnya kekebalan terhadap penyakit juga akan semakin berkurang.

Vaksinasi kucing dapat melindungi kucing anda dari penyakit sepertiFeline Viral rhinotracheitis  yang merupakan gangguan pernafasan atas yang disebabkan oleh  virus herpes type 1. Menyebabkan bersin, batuk, mata dan hidung berair, hilang nafsu makan dan sampai kematian.Calcivirus  yang  juga merupakan gangguan pernafasan atas pada kucing. Menyebabkan radang mulut, radang pada telinga, hilang nafsu makan dan sampai kematian.Panleukopenia (Feline Distemper) yang menyebabkan radang usus, diare, muntah, dehidrasi sampai kematian. 



Kos vaksinasi bergantung kepada klinik atau vet yang dikunjungi. Haritu, klinik swasta harga ubat cacing nimi dan enjit selesema momo RM30. Vaksin dan ubat kutut momo dan nimo RM145. Klau nak murah boleh buat di klinik/hospital veterinar kerajaan, RM20 pun boleh dapat. Bg eda setakat ni ok la.. Apa salahnya berbelanja skit demi kesihatan mrk. Sbb momo nimo hadir dlm hidup kami ketika kami sedang bersedih. Dok ngadap dorg ubatsikit sbyk jiwa kami ni..alhamdulillah.

Oh ye..nk pesan. Kalau kwn2 g vaksin kucing, make sure korg dpt kad suntikan sbg rekod. Begitu gak kalau nk beli kucing, minta kad atas kalau betui vet aitu ckp dh vaksin. Kalau xde kad tuh maknanya vet/penjual tuh menipu la tuh.hehe....



0 comments:

Post a Comment