Sahabat saya ^_^

Pages

Saturday, August 8, 2009

Kek Biskut MariEDA (^_^)



Hari ni saya cuba membuat kek biskut marie..Tetibe teringat plak zaman kecik2 dulu. Kakak saya suke buat kek ni. Mungkin sebab senang nk dibuat kot. Erm....mudah dan sedap (^_^)

Tapi kali ni kek yang saya cuba buat adlh mengikut citarasa saya sendiri.hehe....Biasalah org bujang kan. Cube cari resepi yang se'simple' y boleh. ~lalalalalalalala...~ (^_^)

Cubela ek. Sekejap je buat. Masa yang diambil lebih kurang 30minit..


Kek Biskut MariEDA (^_^)

Bahan-Bahan:

½ ketul Buttercup
½ tin susu pekat manis
2 senduk nasi Milo
2 sudu besar serbuk koko
1 peket biskut Marie

Cara:


1. Sepeket biskut Marie dipecah-pecahkan menjadi kecil

2. Masukkan ½ butter dan panaskan sehingga cair (dgn api yang perlahan). Padam api..
3. Masukkan Milo,serbuk koko dan susu.Kacau sehingga Milo dan serbuk koko tidak berketul.


4. Masukkan biskut di dalam satu periuk.Gaulkan sehingga sebati dengan campuran milo koko..



5. Pindahkan ke dalam loyang. Dengan menggunakan tangan, penyet campuran sehingga mampat.

5. Tutup loyang dan masukkan ke dalam peti sejuk (biar sejuk skit baru sedap di makan)

6. Siap (^_^)

Sunday, August 2, 2009

Popia Basah Ed (^_^)




Alhamdulillah..
Setelah berpuluh-puluh tahun menjadi kaki popia basah yang extreme, akhirnya saya berjaya juga membuat sendiri. Buatan air tangan sendiri tau. Banyak rujukan yang saya buat.. Kalau boleh nk dapatkan y sebijik mcm kedai kat umah saya ni wat kan..Sedap rasa kueh tu kn MasyaAllah…terlalu nikmat. Ketagih dan kempunan saya dibuatnya sampai nk mkn tiap hari (^_^)

Baiklah. Saya cuba detailkan sedetail mungkin cara pembuatan Popia basah mngikut citarasa saya. Actually inti boleh ikut cita rasa pembaca sendiri.. Saya lebih gemar popia basah berintikan sambal + kacang + carrot + sengkuang shj. Sebab saya fobia dengan tauge.hehe…
Bagi mereka y masih bujang dan tinggal di rumah sewa. Bolehla cube resepi saya. Ringkas dan sedap dimakan..Errmmmm..sedaapp..!!! Cuba lah ye…(^_^)

Bahan untuk inti

 2 biji sengkuang - diricih halus
 3 biji carrot - disagat halus

Cara membuat


1) Hiriskan dan gaul bersama sengkuang dan carrot


Untuk sos

 2 Sudu besar cili kisar
 1 biji bawang kuning
 5 ulas bawang putih
 Kacang tanah yang sudah dikisar (Kuantiti bergantung kepada ke”ekstrem”an thadap kacang)
 3 sudu besar gula
 3 sudu besar kicap manis
 Garam secukupnya

*** Tepung jagung boleh dimasukkan untuk memekatkan sos

Cara membuat



1) Kisar kacang tanah + bawang kuning + bawang putih.
2) Panaskan sedikit minyak dan tumis cili kisar dan kemudian bahan yang sudah dikisar
3) Masukkan kicap + gula + garam + tepung jagung (sikit je tau…)..
4) Biarkan seketika sehingga sos jadi pekat..
5) Siap (^_^)

Bahan untuk kulit

 2 cawan tepung gandum
 3/4 cawan air
 secubit garam
*** 2 sudu makan cuka (ada sesetengah campurkan cuka untuk membuatkan kulit sedikit kental)
*** 1 biji putih telor (boleh pilih samada nk letak telur atau tidak )

Cara-cara

1) Campurkan kesemua bahan untuk membuat kulit dalam mangkok adunan. (Jgn terlalu cair dan pekat..)
2) Gaulkan macam buat cokodok kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam
3) Panaskan pan dengan api perlahan (tak perlu minyak)

4) Ambil sejemput dengan sudu besar dan lenserkan ke atas kuali leper dari arah jam
5) Mulakan dari tepi dulu kemudian ke bahagian tengah utk dptkn bentuk bulat y comel (^_^)
6) Biarkan sebentar (Sekejap je utk elak terlalu keras dan tak perlu diterbalikkan
7) Angkat dan letakkan dalam pinggan (Jgn risau kulit popia xkn melekat)
8) Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sos

9) Letak satu sudu besar inti dan lipat macam biasa dan gulung

10) sedia untuk dimakan ..Yummieeeee…… (^_^)


Ha...ini lah ia hasil daripada tangan saya sendiri. Tapi tak kemas sgt kn (^_^)
Takpela..for the first time so boleh diampunkan.
Lain kali boleh buat lagi halus lagi..
Aja2 fighting ed...!!! (^_^)



Ada Apa Pada Keluarga??

Assalammualaikum.

Sejak akhir-akhir ni kita dapat lihat banyak perkara2 yang pelik dan menakutkan berlaku terutama dalam aspek keluarga. Suami isteri bercerai, anak melarikan diri dari rumah, pencabulan, merogol, anak membunuh emak dan sebagainya..Persoalan yang sering saya fikikan ketika ini adalah bagaimana perkara sebegini boleh berlaku.
Adakah zaman yang semakin maju ini telah mengikis semangat kekeluargaan..?
Ke mana perginya rasa kebahagiaan bekerluarga?

Bahagia……
Apakah itu bahagia??

Ibnu Khaldun berpendapat:
Bahagia itu ialah tunduk dan patuh mangikut garis-garis yang ditentukan oleh Allah S.W.T dan Perikemanusiaan.

Imam Al-Ghazali pernah berkata:
Bahagia - tiap-tiap sesuatu ialah apabila kita merasai nikmat kesenangan dan kelazatan.

Kedua-dua pendapat ini mempunyai maksud yang sama iaitu setiap manusia mestilah hidup di dalam kesempurnaan dan kebahagiaan di dunia iaitu mempunyai segala keperluan, harta dan kesihatan. Manusia juga mesti hidup dalam kesempurnaan dan kebahagiaan di akhirat iaitu mempunyai keimanan dan ketakwaan terhadap segala perintah Allah dan Rasulnya.

Islam telah mengambil perhatian yang sangat istimewa terhadap rumahtangga, kebahagiaan, kebajikan dan keselamatannya, kerana rumahtangga yang aman dan sihat, teratur dan berdisiplin menjadi anak kunci atau dengan kata lain menjadi batu asas bagi kemajuan dan pembangunan sesuatu bangsa dan negara.Sebaliknya, rumahtangga yang kucar-kacir dan porak-peranda akan mengakibatkan malapetaka dan keruntuhan masyarakat.

Maksudnya: "dan orang-orang yang berdoa dengan berkata: wahai tuhan kami, kurniakan kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penenang hati kami dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa"

Al-Quran banyak membicarakan tentang cara membentuk dan mengatur keluarga muslim ke arah mencapai kebahagiaan. Ini membuktikan pentingnya kebahagiaan hidup seorang kerana kebahagiaan hidup peribadi adalah menjadi tunjang kepada kebahagiaan hidup berkeluarga. Seterusnya kebahagiaan hidup berkeluarga adalah menjadi pokok bagi kebahagiaan dan kesejahteraan hidup masyarakat dan negara.

Oleh kerana masyarakat itu dibina daripada sesebuah keluarga, sudah pasti nilai-nilai yang baik dan murni tidak kelihatan selagi nilai-nilai itu belum diamalkan oleh setiap orang dalam keluarga berkenaan. Islam telah menentukan hak-hak dan kewajipan seseorang terhadap dirinya juga masyarakat. Kewajipan terhadap diri sendiri ialah bertanggungjawab mengawal dan mendidik dirinya, akalnya, harta benda, nyawa dan kehormatannya(maruah). Setelah itu ia dijadikan asas keutuhan rumahtangga yang terletak kepada perhubungan baik suami -isteri. Perhubungan baik itu mestilah berdasarkan atas dasar muhibbah kasih sayang dan belas kasihan diantara keduanya.

Firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 21:
Maksudnya: "Setengah daripada tanda kekuasaan allah bahawa ia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu isteri-isteri supaya kamu bermesra dengannya dan dijadikan pula perhubungan diantara kamu atas dasar kasih sayang dan belas kasihan"

Islam menghendaki hubungan suami isteri ialah perhubungan yang erat, perhubungan yang melengkapi rohani dan jasmani yang teguh. Oleh itu, segala jalan yang boleh merenggangkan ikatan yang suci bagi kedua suami-isteri itu hendaklah dicegah dan dihindarkan dengan segala daya usaha.

Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: "
Sesungguhnya perkara halal yang tidak digemari Allah ialah penceraian."

Setelah ikatan diperkukuhkan dan jalan perselisihan dicegah, Islam mengadakan garis panduan mewajibkan kedua ibu bapa memelihara anak-anak mereka dengan baik dan memberikan didikan yang sempurna. sebaik-baik didikan ialah apa yang digambarkan oleh al-Quran dalam surah Lukman, di mana Allah S.W.T memuji dan menceritakan didikan yang diberi oleh Lukman kepada anaknya dengan

Firmannya: ayat 13 yang bermaksud "
Dan ingatlah ketika Lukman menasihati anaknya dengan berkata: wahai anakku, janganlah kamu syirik kepada Allah kerana syirik itu satu kezaliman yang besar"

Seterusnya banyak lagi ajaran dan didikan yang disampaikan oleh Lukman yang meliputi bidang aqidah, ibadat, kemasyarakatan dan sebagainya, Antaranya:

1. Mendirikan ibadat solat.
2. menyeru manusia berbuat kebajikan dan melarang membuat kemungkaran.
3. Bersabar ketika berhadapan dengan ujian hidup.
4. Mengimani setiap yang baik pasti ada balasannya, begitu juga sebaliknya.
5. Tidak berlaku sombong terhadap orang lain.
6. Sentiasa merendah diri.
7. Hidup secara sederhana.
8. jangan meninggikan suara kepada orang lain.

Di sini terjawap sudah persoalan yang telah saya katakan sebelum ini bahawa segala persengketaan yang berlaku di dalam keluarga adalah berpunca dari rasa tidak kebahagiaan. Bagaimana ingin memupuk rasa bahagia adalah dengan memberi didikan agama sejak dari kecil. Dan sudah pastinya ibu bapa itu sendiri harus mencari dan mencari bagaimana untuk memupuk iman di dalam diri mereka terlebih dahulu. Pendidikan Islam adalah penting dalam menanam sifat-sifat mulia ke dalam jiwa anak-anak supaya mereka benar-benar dapat memperhambakan diri(beribadat) kepada Allah S.W.T dengan penuh takwa tanps mengira tempat dan masa.

Oleh itu, marilah kita mengorak langkah kembali mempelajari dan menghayati sepenuhnya ajaran dan nilai-nilai Islam demi kebahagiaan keluarga dan generasi kita masa akan datang.




Copy from Hanan.com & Edit by Ed (^_^)

Saturday, August 1, 2009

KUIH MELAKA @ KELEPONG

Kuih tradisional yang kerap saya buat bila hujung minggu. Ini lah dia KUIH MELAKA. Atau panggilan lain bagi mak abah saya adalah KUIH KELEPONG. Kuih ni bagi saya antara kuih yang paling senang dan ringkas nk sediakan..Sekejap je..Percayalah….. (^_^)

Saya mula belajar buat kuih ni waktu tahun pertama ijazah sarjana muda saya. Waktu tu mak saya masih mengajar di sekolah menengah waktu petang. Abah saya baru pencen tahun tu. So baaanyyyaaaakkk masa saya time cuti sem di dapur bersama abah. Especially diwaktu petang….OooOooyeeehhhh…!!!

Famili saya sentiasa amalkan minum petang bersama. So lewat mcm mana pun mak saya sampai umah, lewat mcm tula la kami start minum petang. Kdg2 smpi kol7 baru minum..Bak kata org lama2 bersatu kita teguh..!! hehe…Tapi ok jg lewat. Sempat la saya nk buat sbb petang biasa de rancangan tv. Masa 30minit cukup utk siapkan utk dimakan 7 org..erm……

Ok. Disini saya letakkan resepi cara membuat kuih melaka. So simple… Bergantung pd org y mmbuat tu..Tp saya wat y ringkas je janji sedap di mkn.. Selamat mencuba (^_^)


Bahan Inti
• Seketul gula melaka yang dipotong kiub kecil 0.5cmx0.5cm (Lagi besar saiz gula melaka lagi sedap)

Bahan Doh
• Setengah dari beg tepung pulut
• 5-6 Daun pandan yang dikisar (air ditapis sebelum digunakan)
• Air kapur
• Garam secukup rasa

*** Untuk air kapur hanya masukkan sedikit air dalam bekas kapur, goncang sikit dan tuang kembali. Tak perlu larutkan
*** Air kapur penting untuk elakkan doh yang sedang direbus lembik & bocor
*** Saya tak galakkan penggunaan pewarna dan perasa tiruan.Tak elok utk kesihatn (^_^)

Bahan saduran

• Sebiji kelapa parut yang muda (yang putih bersih punya)
• Sedikit garam

*** Kalau pakai kelapa muda lembut sikit.Kalau kelapa yang biasa utk masakan biasanya kesing dan mudah tersedak bila mkn nnt

Cara membuatnya:

1. Sediakan inti gula melaka + pinggan berisi kelapa parut yang telah dicampur sedikit garam
2. Sediakan doh
a) Campurkan air pandan + tepung pulut + air kapur + garam (sedikit shj)
b) Gaul rata dan kalau perlu tambah sedikit air untuk mendapat doh yang kental
3. Masak air anggaran 1/2 periuk + sedikit garam
4. Doh digentel menjadi bulat + dileperkan menjadi bentuk bulatan.
5. Letakkan kiub gula melaka di tengah dan gentel doh menjadi bulat semula
6. Bebola yang telah siap digentel terus dimasukkan ke dalam periuk berisi air didihan dan biar sehingg masak (dapat diperhatikan bebola akan timbul dipermukaan air apabila telah masak)
7. Cedok bebola dan tuskan sebelum diletakkan di atas pinggan berisi kelapa parut td.

8. Golekkan utk biarkan ia tersadur dan siap utk dimakan (^_^)


Ha..ini dia kueh kelepong atau Melaka

p/s: bukan picture sendiri ni.copy dari website lain..tak sempat da....

saya edit kemudian hari ok (^_^)



















Wednesday, July 29, 2009

Petua untuk sentiasa abqaro

PETUA DARI Dr. Fatimah Az-Zahra

Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah.

Caranya:
Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan diri & untuk kebahagiaan rumahtangga.


Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:

56.35 Sesungguhnya Kami telah
menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,

56.36 Serta
Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),

56.37
Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya,

56.38
(Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.



Kalau nk tahu 'Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan. Jadi Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam. Atau untuk para2 bakal isteri dan wanita2 yang inginkan kebahagian bersama keluarga. InsyaAllah...


Wallahualam

Rinduuuu..~ (T_T)~

Sejak kebelakangan ni saya rasa rindu sangat pada dia….
Setiap masa rasanya saya akan teringatkan dia…
yGelagat dia..
Panggilan dia..
Suara dia..
Kenakalan dia….

Huhuhu….

Terasa mcm jauh sgt……
Terasa lama sgt2 tak jumpa…

Mairaaaaaa.. (T_T)

Sunday, July 26, 2009

~..CINTA..~

Assalamualaikum (^_^)

Hari ni tergerak hati saya hendak bercerita berkaitan dengan CINTA. Entahlah..mungkin sbb usia dh menginjak ke usia 'yang sesuai' untuk berumah tangga (^_^) Saya nak kongsi sikit la berkaitan dgn alam cinta cintun ni..Yang mmg kita semua tahu satu fasa yang sangat memberi sejuta kenangan dan pengalaman. Semua ini untuk peringatan pada diri saya dan juga kwn2 semua..

Dahulu, masa di bangku sekolah, kemudian ke matrik dan seterusnya ke universiti, ada lah sekerat dua saya terbaca berkaitan dengan adab2 pergaulan. Masa itu akal logik saya dapat menerima segala input y diberi. Al maklumlah, pengalaman pun tiada.Kita pun tak penah merasai kekuatan "Feeling" die tu kn.hehe...

Tapi masa merubah seiring dengan usia. Dahulu zaman remaja cukup geli geliman dengan cinta2 ni..Tapi bile dh masuk usia dewasa, perasaan itu sikit sebanyak merubah. Mungkin sbb perubahan hormon dan pengaruh persekitaran (Mcm kwn, suasana sekeliling)

Dari situ bermula la satu perubahan fasa dalam hidup. Erm....perasaan ketika itu mmg tak dpt nk diuraikan.Ujian dari Dia Yang Maha Esa utk uji kita blh datang dgn pelbagai cara. Kalau kelemahan kita pada kata2 manis kwn lwn jenis, mungkin dari situ juga Dia akan uji kita. Kalau dahulu kita berdabik dada kata "tak mungkin aku akan buat perkara tak senonoh...itu..ini.." Tapi bila kita diberi ujian penangan nikmat berkasih, pasti akan hanyut juga.(Amat beruntung bagi mereka yang kuat imannya) Dari situ lah baru kita akan sedar dan tahu kenapa dan mengapa perkara yang dilarang sering berlaku.

Bagi mereka di luar sana yang masih terjaga cintanya..Peliharalah dan terus pelihara.Jangan biarkan cinta itu dirosakkan kerana ia adalah MAHAR untuk kekasihmu di syurga sana. InsyaAllah..

Saya selitkan sepucuk surat y saya peroleh dari website kwn maya saya. Moga para pemuda dan pemudi kita dapat ambil sedikit aura semangat y ada berama dgn surat ini..InsyaAllah..



--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titipan Buat Calon Zaujahku

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani Assolatuwassalam ala RasulillahSelawat dan Salam buat Nabi Muhammad saw, Pembawa Rahmat Seluruh Alam...

Salam sejahtera buat calon zaujahku yang dihijab pertemuan olehNya sehingga detik kita disatukan dengan lafaz ijab bersaksi qabul berwali. Semoga langkahmu tangkas dengan semangat juang Islam. Walau apapun yang kita lakukan, dasarilah ia dengan memohon keredhaanNya supaya setiap langkah itu beroleh keberkatan.

Ya Allah, gembirakanlah aku dengan redhaMu. Ku kira untaian doa srikandi iman, Sayyidah Nafisah binti Hasan bin Zaid bin Hasan bin Ali bin Abu Thalib ini mampu menyuburkan hatimu dengan Nur KasihNya.

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum: 21)

Telah dikhabarkan bahawa engkau adalah calon yang sekufu untukku, bakal menjadi peneman solehah bersamaku merentas becaknya denai-denai perjuangan Islam ini. InsyaAllah. Kesesuaian ini telah kupohon dalam setiap doaku padaNya, dalam setiap sujudku, dalam setiap ibadah hajat dan istikharahku selama ini. Tanpa jemu walaupun pertemuan itu masih dirahsiakan. Besar kurniaanNya kepada kita. Hijab itu membolehkan aku dan kau melengkapkan diri masing-masing dengan bekalan agama agar baitul muslim kita nanti tidak suram dengan Nur keimanan yang malap.

Calon zaujahku yang dirahmati,

Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu..

Bukan harta yang kuperlukan, bukan keturunan yang menjadi keutamaan, bukan
kecantikan yang kuidamkan, tetapi kefasihan agamamu itu yang aku dambakan. Itulah hikmah sekufu yang menjadi asas usrah muslim antara aku, kau dan anak-anak pewaris ketauhidan Islam dalam mengESAkan Allah Yang Satu.

"Hai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu dan lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa--bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi maha Mengenal." (Al-Hujarat: 13)

Calon zaujahku yang telah dijanjikanNya ," Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka".(An-Nissa':34)

Surah yang diberikan kemuliaan buatmu dan insan yang bergelar wanita. Istimewanya dirimu sehinggakan Allah menukilkan pesananNya dalam surah khusus buatmu. Dan itulah janji-janji Allah bahawa seorang wanita yang solehah itulah mutiara syurga buat suaminya walaupun kekayaan duniawi tidak terhampar di kakimu.

Maafkan aku kiranya tiada harta yang mewah, mutiara atau kilauan permata ku persembahkan dalam hidupmu. Tetapi, aku hanya mampu menjanjikan hantaran yang paling berguna untuk kita berdua sepanjang zaman. Itulah panduanNya, Qalamullah. Islam menegaskan agar ku ajar dirimu mengenal Allah, zat yang agung. Itulah kunci kesempurnaan yang hakiki.

Seringkali kau mengeluh, kau hanya insan lemah. Sedarilah bakal isteriku, kelemahanmu itu adalah kekuatan yang dikurniakan Allah buatmu. Dari kelemahan itu, terletaknya rahim yang telah melahirkan seorang Rasul, seorang Nabi, seorang abid dan juga pejuang jihad yang Allah janjikan syurga demi setitis darah mereka.

Ia lahir daripada jerih doamu, penat sabarmu dan lelah tabahmu. Akal setipis rambut, tebalkan dengan ilmu.Hati serapuh kaca,kuatkan dengan iman. Perasaan selembut sutera,hiasilah dengan akhlak

Bantulah aku dalam mentakrifkan pernikahan ini. Semoga ia menjadi wasilah sebuah pembangunan insaniyyah yang akan menjadi khemah dakwah dan tarbiyyah. Bakal isteriku yang dirahmati,Titipan ini sudah sampai ke penghujungnya.

Namun, doaku padamu tidak pernah berakhir. Seperti doaku padaNya, moga saf antara aku dan dirimu akan bersama-sama melalui siratulmustaqim yang lurus menuju jannahNya yang dirindui. InsyaAllah.

Andai ada ingatan darimu, pohonkan dariNya moga aku terus tegak dalam memperjuangkan kalimahNya walau dijengah mehnah lantaran zaman ini adalah pengakhiran sebuah destinasi.. Dunia sudah terlalu tua, ia hanya menanti
masa. .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saturday, July 25, 2009

Ujian itu tanda cintaNya (^_^)

In the name of Allah, The Most Gracious The Most Merciful

Hidup tidak selalunya indah,
Langit tak selalu cerah,
Suram malam tak berbintang,
Itulah lukisan alam,
Begitu aturan Tuhan...

Lately I was so worried. Sometimes I feel like got fever. Sometimes got bad headache…Flu…sore throat..Maybe I can't stand with the unpredictable weather lately. Having said I’m not well enough this few days. Huhu…

There are at least 2 things playing in my mind right now. Either it is because of unpredictable weather or H1N1. I really could not help myself from thinking about the second reason (T_T). Hope everything will go well…InsyaAllah

So, what I can do right know is just calm, check at hospital and praying. Sometimes serve internet to search info about H1N1. And Alhamdulillah, He show me the article below. Maybe I really need words of comfort right know...~Please help me Ya Allah~

Abu Hurairah also reports that Allah's Messenger, peace be upon him, said:
"For every misfortune, illness, anxiety, grief, or hurt that afflicts a Muslim -even the hurt caused by the pricking of a thorn - Allah removes some of his sins."
Ibn Mas'ud said:
"I visited the Messenger of Allah, peace be upon him, while he had a fever. I exclaimed: 'O Messenger of Allah! You have a high fever! ' He said: 'My fever is as much as two among you [might have]. ' I asked: 'Is it because you have a double reward?' He replied: 'Yes, that is right. No Muslim is afflicted with any hurt, even if it is no more than the pricking of a thorn, but Allah wipes off his sins because of it and his sins fall away from him as leaves fall from a tree'." (Fiqh-us-Sunnah: Volume 4)

We must admit that in our life, not every single thing that we want will be fulfilled. Sometimes, we got something totally different from what we asked. This is the sunnatullah that Allah has determined in this life. So, sometimes we have to accept something that I don't want.
"Fighting is prescribed for you, and we dislike it. But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that we love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and we know not." (Al-Baqarah: 216)

Truly, if we see from different view, any difficulties are one of ways Allah portrays His mercy and compassion. Let say, before we get sick, may be we rarely make zikr, remembrance of Allah. When Allah takes back our health, generally people will get back to Allah and start zikr (of course for those who believe). This is one way that Allah wants to show His mercy over His slaves, so that we realize how weak we are. Furthermore, if we are patience towards the illness and diseases, they become an expiation of sins. Allah will reduce our sins and increase our good deeds because we stay patience.

I remember once hadith about a black woman (with no intention for discrimination or racist). Narrated 'Ata bin Abi Rabah:
Ibn 'Abbas said to me,
"Shall I show you a woman of the people of Paradise?" I said, "Yes." He said, "This black lady came to the Prophet and said, 'I get attacks of epilepsy and my body becomes uncovered; please invoke Allah for me.' The Prophet said (to her), 'If you wish, be patient and you will have (enter) Paradise; and if you wish, I will invoke Allah to cure you.' She said, 'I will remain patient,' and added, 'but I become uncovered, so please invoke Allah for me that I may not become uncovered.' So he invoked Allah for her." (Sahih Bukhari)
Through that hadith, can we imagine how that woman has suffered? With patience, Allah replaces her suffering with paradise. That is the nikmat out of sickness. If and only if, we grow patience.
Abu Hurairah narrates that the Prophet, peace be upon him, said:
"When Allah wants to be good to someone, He tries him with some hardship." (Fiqh-us-Sunnah, Volume 4: Sickness, Expiation of sins)

Bagaimana kita ingin merasa nikmat manisnya minuman kalau kita tidak pernah merasa pahitnya minuman. Begitu juga, bagaimana kita ingin merasai nikmat kehidupan, kalau kita tidak pernah merasa pahitnya kehidupan. The most importance is our behaviour and how we act towards all sufferings. Allah has made His determination towards and He wants to see how we face it.
And just remember this....
"A.L.M. Do men think that they will be left alone on saying, "We believe", and that they will not be tested? We did test those before them, and Allah will certainly know those who are true from those who are false." (Al-Ankabut 1-3)
Wallahualam...

Businessman and Fisherman...and You

ermm....Really a good picture. i like it.. (^_^)

DO YOU KNOW WHAT...

We always pray and ask from Allah for everything,

but how many times we turn up to see Him when He calls us...

and He only calls us five times a day..

JUST FIVE TIMES a Day ONLY..!!!!!

What do you really hope to achieve in life? Here i justwant to elaborating that question with a story between so-called bright-minded businessman and long-lived happiness fisherman. Read this story and you may find that what you are always hoping to achieve, you may be already have it but is that all the thing that you want to achieve?

There was once an American businessman who was sitting by the beach in a small Mexican village. As he sat, he saw a Mexican fisherman rowing a small boat towards the shore and noticed that the fisherman has caught a quite number of big fishes that is known to be a delicacy.

The American was really impressed and asked the fisherman, "How long does it take you to catch so many fishes?"

The fisherman replies, "Oh, just a short while."

"Then why don't you stay longer at sea and you could catch even more? The businessman was astonished.

The fisherman simply does not agree, "This is enough to feed my whole family?" he says.

The businessman then asked: "So, what do you do for the rest of the day then?"

The fisherman replies; "Well, I usually wake up early in the morning, go out to sea and catch a few fishes, then I would go back and play with my kids. In the afternoon, I will take a nap with my wife, and evening comes, I will join my buddies in the village for a drink, we played guitar, sing and dance throughout the night. My day was ever so complete and carefree."

The businessman does not agree with his way of life and offered a suggestion to the fisherman.

"I am a PhD holder graduated from Harvard University, specialises in business management. I could help you to become a more successful person. From now on, you have to spend more time at sea and try to catch as many fishes as possible. And when you have save enough money, you could buy a bigger boat and catch even more fishes. As you go on, you will be able to afford to buy more boats, recruit more fishermen and lead a team of your own. Soon you will be able to set-up your own company, your very own production plant for canned food and do direct selling to your distributors.At that time, you will have moved out of this village and to Mexico city, and then expand your operation to LA, and finally to New York city, where you can set-up your HQ to manage all your other branches."

The fisherman asks, "So, how long would that take?”

The businessman reply: "About 15 to 20 years"

The fisherman continued, "And after that?"

The businessman laugh heartily, "After that, you can live like a king in your own house, and when the time is right, you can go public and float your shares in the Stock Exchange, by then you will be rich, your income will be coming in by the millions!!"

The fisherman ask, "And after that?"

The businessman says "After that, you can finally retire, you can move to a house by the fishing village, wake up early in the morning and catch a few fishes, then return home to play with the kids, have a nice afternoon nap with your wife, and when evening comes, you can join your buddies for a drink, play the guitar, sing and dance throughout the night!!”

The fisherman was puzzled, "Isn't that what I am doing now??"

So, what does one really hopes to achieve in life? First of all, we must think what we suppose to achieve? After that, planning how are we going to achieve our goal. If you realize our entries are relating to each other, because I see when we put something as a goal in our life, then we will strive to achieve it. That goal will determine the way you think, your perception, your paradigm and what you think of what is the purpose of life.

So, now think! Have you put the right goal in your life?

And again, what do you hope to accomplish in the end?

Wallahu ‘alam…





copy from ryukenstein

Sunday, July 19, 2009

Kenduri Razalina..!!!


A
lhamdulillah..dah selamat kenduri kawan baik saya Razalina..
erm tak la jauh sgt Taiping tu..ingatkn makan masa 4-5 jam ke sana..
Pape pun Alhamdulillah.dh selamat semuanya..Na pun dh jadi bini org..
Jangan lupa ktorg na..!!!!!!!!! (^_^)

Erm...team rombongan Cik Kiah kita ni terdiri daripada


  1. Aida (selaku pilot)
  2. Arina (selaku co-pilot)
  3. Ella (penumpang aktif)
  4. Ejan (penumpang tak aktif) --> Sbb pagi tu die de gtg royong so pnt.nampak tak sayup2 je muke di.hehe...
JUMAAT

Jam3.00 pm

So bermula la perjalanan kami .Actually awal tp de beberapa pesanan dari Permaisuri Raja Sehari kita so terlewat skit la (T_T) Memang mengantuk sangat masa drive tu. Nasib baik ade co-pilot takbertaulih kita Cik Arina. Kira penuh jg la mulut saya dengan mknn sbb xmau saya terlelap.Biasalah..dh drive je mata pun jd layu =)

Jam 6.00pm
Kami selamat sampai Taiping. Tambah tolak cari hotel kira2 jam6.30 kami dah check in hotel...Fuyoo...mmg berbaloi la rasanya dgn byrn y ada..Ermmm Saya rekemen la kwn2 klu p Taiping bermalam la kt Hotel Lagend Inn..RM113 utk 3 org.1king bed 1 single bed.Tp king bed die blh je msk 3 org...

Kira ok la..3Bintang =)


Jam 8.45pm

Kami dah siap2 nk p jalan2 cari makan..Ermm...blh thn jg makan kat kedai tu. Apa ek nma kedai tu.Lupe da (^_^)Makan nasi putih berlaukkan Tomyam Campur, Telur dadar, Kailan ikan masin, dan sotong tepung..Saya bagi 2 bintang la sbb kurang masin lauk2 dia (^_*)

Jam 9.15pm
Bermula penjelajahan pertama kami ke Safari Night..Waa...seram jg la gelap2 tu. Tambah plak dgn bunyi ala2 hutan.Huhu...nk tercabutjg la jantung den. Siap kene jalan sendiri ke pintu keluar.Manala kami tahu jln2 dlm tu..huhu....memang menyeramkn.....

Jam11.00pm


Dah penat berlari2 dan berposing2 dlm Zoo, kami terus ke rumah pengantin..kene antapotpuri..Nangis pengantin kita kang.hehe....
Jam 1.00am

Kami selamat pulang ke hotel..Ngantuuukkk ooiii...

zzZZzzzZZZzzzzzzzzzzzzz...sambung sok plak (T_T)

SABTU
Jam 12.00pm
Ermmmm.....kami siap2 bertolak ke rumah na..Actually die nikah pagi jam9.00am.Tapi tak larat la nk p awal..nk rest cukup2 utk pulang kang (Alasan je tu.hehe....)
Ini la die Pengantin Baru kita.. Razalina dan Suami tercinta Fuad (lupa nama penuh)



Sakan amik gambar time ni.Tak terkata (^_^)

p/s: sori la ella ejan, xdpt nk upload gmbr byk2.tak sempat dh.huhu
Jam 3.00pm

Kami bertolak pulang ke KL.Bermula kembali perjalanan y jauh.Tapi apa2 pun saya rasa bersyukur Alhamdulillh segalanya berjalan seperti y dirancang..


Bestnye jln2 ke Taiping..Lain kali kami akan datang kembali..Tunggguuuuu.......

Sekian

Assalammualaikum

yeye..

Hari ini dalam sejarah saya dh buka blog utk diri sendiri.hehe..
selalu baca dari org lain..Ejan la y tlg ajar buka kn.haha.....

Ok setakat itu je..xtau nk tulis apa da.wawawa..

Sapa2 y berminat sila la link2 dgn saya ye...


(^_^)