Sahabat saya ^_^

Pages

Tuesday, April 18, 2017

Umrah 2017 - Part 3

23 Jan 2017
Hari ke 2, Madinah

Hari ke 2, mengikut jadual belah pagi ade ziarah ke tempat2 sejarah di Madinah. Utk pengetahuan, ziarah ini adalah perkara yg digalakkan kita lakukan apabila berada di Madinah dan Mekah. jadinya, jika kita berumrah jgn kita niat hendak iktikaf di masjid shj, xnk jenjalan. Huhu.. ustaz mane tah yg bgtau Dlm tv. Eda lupa plk..

Jdnya walopun masa dh suntuk, tetap kene ziarah. Antaranya masjid Quba, jabar rahmah, kebun kurma, kilang al quran dan byk lg. Dgn andalusia ni, kami hanya ke masjid quba, jabar rahmah dan kebun kurma. Kilang Al quran tidak pergi. Jd jika ada yg berhajad utk sedekah alquran, kene melalui mutawwif. kalau beli luar takut yg bukan diiktiraf oleh masjid nabawi dan masjidilharam.wallahualam..



Hari ini, sebelum subuh lg eda dan suami keluar ke masjid. Alhamdulillah.. aisyah lena tido, jd berani la skit tinggalkan die di hotel. lagipun mil x larat nk jalan ke masjid pagi tuh. Disebabkan dh lewat nak dekat subuh, eda masuk masjid ikut pintu terdekat jela. Bkn pintu yg ada raudhah. pagi ni tak berhajat utk ke raudhah sbb ade ziarah.

Actually pintu yg eda masuk ni adalah pintu yg selalu eda dan mil msk masa umrah dulu. Maknanya, hotel sekarang ni bertentangan dgn hotel umrah dahulu.  Teringat masa umrah pertama, umrah penuh ujian buat eda. Yela baru kahwin, buat umrah dgn mil fil pula. Lain cara mak ayah kita dgn mil fil ni. Hehe... ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜ bila tgk suami, die relax je. Meaning keadaan tu biasa..jd kita pun berusaha utk 'biasakan' dgn sikap mrk. Walaupun kdg2 terkeluar jg 'hulk' dlm diri den.hehe... kenangan betul..

Selesai subuh, terus balik ke hotel utk sarapan. Bungkus roti utk anak dara solehah yg tgh ketiduran. takut nanti kelaparan pula die bila berziarah..



Ziarah pertama kami ke Masjid Quba. Dikatakan jika kita berwuduk di rumah dan berjalan ke masjid quba utk solat jemaah, pahala yg akan dpt ibarat mengerjakan satu haji. Allah.. besar ganjarannya.  Di masjid Quba ni, wanita yg bw anak akan di tempatkan pd satu tmp yg lain. Jd kene alert la ye kalau bw anak.. sila baca signboard ๐Ÿ˜ 

Seterusnya ke Jabar Uhud. Tahun 2012 masih gigih lagi daki lereng bukit naik ke atas. kali ni daki terasa lelahnya. Menandakan usia dh tua eda oiii ๐Ÿ˜ญ .. Cuma dlu tak naik sampai hujung. Kali ni terus naik ke kemuncak. Byk pasar di bawah. Masa tahun 2012, agak lengang sekitar hadapan kubur para syuhada perang uhud.

Dan akhir sekali ke kebuh kurma. Kurma Ajwa tahun 2012 harga 80riyal/kilo.. Tahun 2017 kami beli 50riyal/kilo.. agak terperanjat juga bila dgr dia ckp rm50. Tp mmg di situ rata2 kurma ajwa rm50, jd betul la tuh harganya. Kami pun beli 2 kilo. Sebenarnya elok beli byk lebih dr 2 kilo, sbb di madinah mekah kami mkn pun dh tinggal sikit. Huhu.. di madinah lagi murah dan elok kurma ajwa berbanding di mekah. Begitu jg dgn coklat.. di madinah dpt 10 riyal sekilo.. tp di mekah 25riyal sekilo ๐Ÿ˜‚

seterusnya pulang ke hotel. Terus masjid solat zohor. Waktu ni eda dh pujuk mil naik wheelchair. Memudahkan mil dan kami jg sbnrnye.. mil xpelu jln jauh sakit kaki, kami pun blh kejar masa masuk masjid. Tp ade satu insiden, eda nk tolak mil naik ke pintu di laluan wheelchair masuk masjid. Tolak dgn laju, yela naik bukit kn. Sekali tersangkut tayar wheelchair di bahagaian awal laluan tu, tersungkur mil yg tgh pegang aisyah. "Allahuakhbar" itu ajela yg mampu eda sebut. Cpt2 nk angkat mil, tp die ckp biar dia bgn sendiri. Risau jg lutut mil, tp mil ckp nasib baik tgn die apung dlu bdn sblm jatuh. Alhamdulillah, cume sakit jg la tutut mil sbb jatuh.. huhu

zohor kali ni ckp dekat mil, eda nk usaha jg msk.  jadinya eda letak mil di bahagian dpn mengadap pintu raudhah siap2. eda solat zohor di belakang sbb bahagian Dpn pintu raudhah tu dilarang bw kanak2. Huhu... lepas zohor, cpt2 pass aisyah pd abinya di luat (dh plan siap2 hubby tunggu dpn pintu masjid wanita ๐Ÿ˜). Tp disebabkan hubby lambat sampai (sesak lelaki ramai keluar) jd pintu utk ke bahagian mil eda dh tutup. Mmg istighfar byk2 eda. Dlm hati x putus2 doa mg Allah beri keizinan eda memasuki raudhah. Alhamdulillah.. eda terangkan kpd pengawal wanita disitu, dan die bw eda msk melalui jln belakang. Alhamdulillah.. syukur alhamdulillah..

Ketika di raudhah, disebabkan eda dan mil msk ikut mrk yg wheelchair, jdnye ade laluan khas. Ketika ini, mmg yg wheelchair shj dpt pijak karpet hijau (kawasan raudhah) yg menolak hy dpt solat di sipi2 ruang. Mmg x dpt fokus sbb ruang mmg cukup utk berdiri shj. Eda keluar awal, minta pd pengawal utk keluar ke tepi sekejap utk msk ke raudhah kawasan jemaah lain.Alhamdulillah.. Allah permudahlan. Pengawal tu angguk2.. jadinya cpt2 eda selit badan yg sebesar gajah ni di celah2 penghadang. Bila fikir blk, mcm mne plk eda blh bolos diri kt ruang sempit tuh huhu... mmg tiada yg mustahil bila Dia katakan kun..maka jadilah ia.. alhamdulillah. Ruang raudhah utk jemaah lain agak lengang, dpt la eda solat sunat lebih dan berdoa sepuas2nya. Mg Allah terima ibadah dan doa kami ketika berada di raudhah tersebut. Bila eda bgn, jenguk kepala di sebalik penghadang nampak mil dh selesai solat. Cpt2 lompat kesebelah amik mil ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜ rs nk peluk pengawal wanita yg lepaskan eda ke raudhah tuh. Mg Allah berkati beliau dan keluarganya. Amiinn.. ketika ni eda x amik gmbr sbb hanset dlm beg aisyah.

Alhamdulillah, sblm keluar eda ajak mil solat sekejap mengadap mimbar Rasululullah (x nampak sebab ade penghadang antara ruang wanita dan lelaki).  Mil ok, alhamdulillah syukur lagi sekali..mmg rs mcm xmau keluar sbnrnye. Tp mengenangkan aisyah dh ddk dgn abinya hampir 3 jam. Asar nk msk dh, jd kne kluar amik anak dara tu ๐Ÿ˜ takut die nk nyusu ๐Ÿ˜‚ lepas asar kami balik makan dan rehat.

Actually masa antara asar dan maghrib sgt dekat rasanya. Asar jam 3 lebih,lepas solat blk bilik mandi2 tgk nak dekat jam 6 dh.. jd mmg kene atur masa dgn baik. malam tu lepas isyak terus basuh baju dan kemas beg. Esok pagi nk hntr beg awal pagi dh sebelum ke masjid biat ziarah wida'..

**mlm tu eda basuh baju kemas beg semua sampai jam 1 pagi. Nasib baik baju semua jenis yg ringan je eda bw umrah kali ni.. 


Umrah 2017- Part 2

Tuesday, March 7, 2017

Umrah 2017 - Part 2

22 jan 2017, ahad

Alhamdulillah...

Perjalanan dari Malaysia ke Madinah memgambil masa lebih kurang 9 jam. Kami bertolak jam 4 pagi waktu malaysia, dan sampai jam 1 tghari waktu malaysia. Kalau ikut waktu di madinah, kami sampai jam 8 pagi la sbb sane lewat 5 jam.

Sepanjang perjalanan aisyah tido shj. Alhamdulillah.. Allah permudahkan. Masa mula2 flight nk naik, dia meragam sikit. Mungkin sbb emosi mama die x stabil kot. Aisyah pun terkesan sama. Geram x dpt bassinet. Padahal dh bgtau/reminds lagi ms nk mrk nk checkin tiket, nk ddk sblh wanita dan bassinet utk mudah eda menyusu. Huhu.. tp yela, Allah sebaik2 perancangan.. 

Bila aisyah meragam, eda cpt2 susukan dia. Takut Aisyah ๐Ÿ˜ญmama lg ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญnnt. Abi dh la jauh ke depan hehe.. terus tidur anak dara. mama pun lena skali. Rasanya ade dlm 4 jam juga tertidur kami berdua ๐Ÿ˜‚  Bila pramugari dtg hntr mknn, eda tadah jela dulang atas badan aisyah. Nk buat mcmne, x de ruang ๐Ÿ˜ lepas tu sambung pengsan.hehe..

waktu subuh?? Masa tu eda terjaga, ada ty pramugari tp dia pun xtau.. eda bgn bw aisyah letak dlm bassinet dpn abinya. Alhamdulillah lega skit tgn walopun sekejap je die tido dlm tu ๐Ÿ˜‚ sempat la mama dia solat subuh kejap. Kami agak2 je solat subuh, sbb nk ty mutawwif dia pun tgh sodap tidur kekeke...

Dlm kapal terbang ade sediakan screen info ttg penerbangan. Jadi blh tgk kita di mana, dan waktu tempatan. waktu eda tgk tu baru jam 5.30 pagi waktu india (area mane dh lupa). Kata pd hubby, nnt tgk la luar kalau dh nampak chy skit2 solat la subuh. Sbb xtau subuh ketika tu jam bape. Itu ajelah panduan kami. Ade makcik jemaah kami ckp pilot akan announce. Tp sampai ke sudah xde pun ๐Ÿ˜

Tak lama lepas subuh, sarapan sampai. kita sarapan dlu, lepas tu layan video Cite apa tah. Dh lupe sbb byk kali tukar cite.. aisyah pun bgn. Dok main2 kejap dgn dia.. mama pun terpengsan lagi skali. Sedar2 aisyah nangis, tgk pipi die berbirat kuku. Sudahh... ni mesti ade pramugari geram tgk aisyah di cubit pipi pau anak dara ni ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ sabor jela.huhu...

Tak lama lepas tu selamat sampai destinasi. alhamdulillah.. perasaan eda waktu tu tak terkata. Bahagia sgt2.. Ya Allah, x sabarnye nk masuk masjid nabawi. 

Disebabkan tunggu jemaah lain naik bas, jd kami amik gambr dlu..

Alhamdulillah selamat sampai. Ganas tgk aisyah tido. Takut plk bild tgk gmbr ni ๐Ÿ˜‚

Perjalanan bas dr airport ke masjid nabawi dalam 30min lebih kurang. Sekejap kn.. umrah sebelum ni mendarat di jeddah. Jadinya masa byk habis dlm perjlnn 5 jam nak ke madinah. Allah syukur sgt amik yg ke madinah dlu.

Hotel di madinah jaraknya lebih kurang 200 m dr masjid nabawi. Sebenarnya sama lebih kurang jaraknya dgn hotel sebelum ni kami ddk. Tp disbbkn hotel yg Ini terletak di belakang hotel lain, jd rs mcm jauh.

Hari pertama di Madinah, tiada aktiviti mutawwif sediakan. Kami akan berada di madinah selama 3 hari shj. Sedih sgt.. maknanya lusa dh bertolak ke mekah.

Selepas sampai, kami check in hotel dan mandi2.. Lebih kurang jam 11 mutawwif akan bw ke masjid nabawi utk tunjukkan jalan ke sana dan gate mane utk panduan tidak sesat.

MASJID NABAWI, MADINAH

Kami masuk Gate 15. Agak jauh utk ke Gate 25 di mana terletak pintu masuk ke Raudhah. Tp nak buat mcmne, kalau niat di hati nak masuk raudhah, mmg kene gigih juga la ke gate 25. Eda x sempat nk dgr penerangan mutawwif sbb mil ajak msk masjid. Waktu ni nk msk waktu zohor dh. Serba salah jdnya. Takut nnt jd kurang sopan plak tetiba berpisah dr jemaah. Tp serba salah jg pd mil, sbb die nk msk jg masjid. Sudahnya, kami tinggalkan jemaah, terus msk masjid. Mereka mngkn solat di luar shj sbb mmg dh penuh pun dlm masjid. 

Utk pertama kali, eda mmg rs risau jg solat dlm masjid dlm keadaan ramai org dan bw aisyah yg tgh tido. Sbb pasti nnt solat celah2 ruang masjid. Ade satu insiden yg eda rs nk tercabut jantung eda, sebelum solat tu tetiba ade org arab ni dok langkah2 jemaah lain dan hampir2 nk pijak bdn aisyah yg tgh baring. ALLAH!!! eda terus tolak org arab tu sambil jerit Allah. Terperanjat sgt.. mmg arab ni adab mrk kasar skit. Sabar jela..

Sengeh je anak dara ni. Suka la tu ruang lengang sikit jemaah dh blk lepas solat zohor.

Selepas solat zohor, eda cdg nk ke raudhah sbb risau xde masa lagi nnt. Tp mil mcm xmau plak. Katanya x sempat. Eda pun pandang jela pintu ke raudhah ditutup dgn hati yg sayu huhu.. kami ddk jela iktikaf dlm ruang masjid hingga asar. Habiskan masa membaca Al quran dan solat sunat. Utk pengetahuan, pintu ke Raudhah utk wanita hy dibuka selepas waktu subuh, zohor dan isyak shj. Bgi lelaki sepanjang masa. 

lapik perut mkn roti dlu ye syg mama. Gud girl ๐Ÿ˜

selepas asar kami pulang ke hotel utk mkn. Tips utk yg bw anak, pastikan anda bw mknn spt roti dan biskut byk supaya anak boleb makan bila lapar. Dlm kes kami, eda boleh aje ulang alik hotel masjid utk mkn. Tp mengenangkan mil yg x berapa larat utk jln, jd kami tggu asar baru blk. Aisyah lapik perut dgn roti dulu, jd dia x meragam sbb lapar. Hepi aje anak dara tu tawaf satu masjid ๐Ÿ˜‚

Begitu jg dgn maghrib dan isyak. Kami tunggu selepas isyak baru pulang ke hotel utk makan. 

Alhamdulillah.. Tp dlm hati rindu pd raudhah ๐Ÿ˜ญ

"Xpe eda, kita cuba esok" tekad utk esok huhu...