Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Semoga Allah sentiasa bersama kami selamanya Lilypie - Personal pictureSmg Allah sentiasa bersama kami hingga ke syurga firdausi

Pages

Tuesday, September 17, 2013

Pulau Tioman..!!

Alhamdulillah.... pd 12-14 september 2013 lepas eda dan hubby telah berjaya sampai ke pulau tioman...fuh..holiday yg paling best setakat nih..kalah rsnye trip ke korea dan vietnam..^_^ heehee..eda excited gile nk update dlm blog. tp apa kn daya..hs eda dh kojol.gara2 die nk ikut eda skali snokling..huhu....eda gune note hubby jela.tu yg slow sbb nk kne tggu die off tgn dr hs.hehe

Actually kami ni last minit plan nak ke sana. Last week tetiba hubby ckp jom bercuti. apa lagi...gelabah sakan la bini die nih dok cari mana nk cuti kn. almaklumlah eda ni mmg kaki jalan2..hehe..Disebabkan ahad ni 15sept eda blk kg sbb sepupu khwin, jd kami pilih pulau tioman...

Jd mula2 eda kene sediakan anak2 kesayangan eda penginapan dorg spjg kami bcuti. Alhamdulillah..sempat vaksinkn mrk..spt dlm entry sblm nih. Penting tau vaksin dorg dlu, utk elak jangkitan time kt umh 'pengasuh'..lg pun vet x terima if meow x vaksin.fuh...nasib baik sempat.. eda hanta.hepr momo & nimo di Klinik Veterinar Family Bandar Uda JB. Harga smlmn RM17. So 5 ari jd RM85.. Plus mandikan mrk sblm bw blk RM35. hoho...sian hubby..harga nih dh blh bw eda g genting kot.hehe....^^

Seterusnya..booking resort. kami pilih kg.salang..memandangkn ramai ckp dr blog2 eda bc kt sini best nk snockling. Ada byk resort di sini. antaranya salang indah, salang pusaka, salang syg ,salang damai, salang inn dan ade lg.. ada yg ber aircond dan ada kipas aje... ada atas laut dan atas darat.cume pelu sediakan duit je.sbb harga berbeza.hehehe.. kalau nk bilik selesa eda cdgkn salang indah. if nk bilik dekat ngn tmp best snokling, korg blh ddk kt salang pusaka. situ rmi ckp best mkn mlm.

Eda pilih salang indah sbb nak amik bilik atas laut..dan semestinya beraircond la.klu x en.hubby kene kipaskn bini die mlm2 buta.haha...eda dh ty awal2 kt tioman ade nyamuk x..so makcik yg ckp dlm tepon ckp kt sini ade nyamuk.sbb tuh eda amik ade ekon..mls nk bperang gn nyamuk mlm2..harga seimlmn di salang indah bilik yg ngadap laut dan brairxond RM120. sila bw tuala,sabun,ubt gg dan syampo sndiri ye.die x provide..^^

Bilik kami yg atap hijau..watu nih air surut.jd jelas ternyata batu2nye...

Permandangan pd waktu mlm..yess...tido atas laut ^_^

hotel eda booking via phone je.xpelu nk depoait pape..jd eda rs selesa skit.mne tau last mnt ade hal..ok la kn. feri pun jgn lupa booking awal2..feri pegi blk sorg rm70.eda amik bluewater.. ok la tepat 2jm smpai..cume yg tak best bile blk..sepatut kol 12.30..jd kol2.30.haha...sabar jela..

Snockling nih eda sarankan korg g dlu pulau tioman. sbb nye di pulau tuh nnt de baanyyaaakkk GILE pilihan pakej nk g snokling. kecuali klu korg amik pakeh percutian, itu kene ikut jadual pakej la..tak dapek den nk nolong...^^ selain snokling, ade gak diving.

Eda g bercuti selama 3 ari 2 mlm. Pd hari pertama, lepas smpi jam 2 lebih..kami check in bilik dan berehat2 kejap. petang dalam jam 5 kami try2 dlu snokling kt tepi2 pantai. snorkel set ni kami beli kat jeti mersing.. blh la pakai kejap2. sbb kualiti kureeng..sesuai dgn harga die.. (walopun hage die agak mhl bg kami..rm30 lbh tuh. bhn2 die bkn berkualiti pun)..kol 7 blk bilik mandi solat san terus pengsaaann smpi pagi.haha..teruk gile penat..campur plk perasaan time nih tengah menonggeng sbb hs eda masuk air..excited sgt mandi2 amik gmbr ikan berenang sblh eda dan hubby je..sekali kaki tersadung. amik kau terus celup bby denn....waaaaa......frust gile la aritu...u_u..sobb..sooobbb....

Hari ke-2..kami dok usha2 pakej snokeling. disebabkan hari tuh jatuh pd hari jumaat. jd hubby x mau la ganggu waktu solat jumaat.ada 2 sesi snokling kt kg. salang nih.. sesi pertama jam 10-2pm.. sesi 2 jam 2-5pm..kami amik sesi ptg snokling.disebabkan kami aje couple yg nk ptg, so book jela dlu..if ada couple lain nk join baru blh proceed.. sbb min die amik 4 org..huhu..alhamdulillah..nasib baik ade omputeh dr jerman nk join. Jadi budget utk snokling RM60 seorg ( termasuk life jaket, mask, fin). Kamera underwater RM60. Pagi tuh kami sewa dulu life jaket dan mask utk try2 dlu..Sewa life jaket RM14 utk 2 pasang + RM10 set snokeling dan fin. Sume alatan nih blh guna sampai jam 7 ptg..

Sebelum tiba kol 2 tuh, kami practice bebaiikkk punya. Almaklumlah dh lama meninggalkan snokling2 nih.. Gigih tuh kami belajar dari jam 9 pagi sampai kol 12.. Lepas tuh hubby g siap2 kn g solat jumaatt... (tp akhirnya die solat zohor je sbb xde sape nk jumaat kat surau tuh..harapkan besar je..huhuhu )

Ikan di tepi pantai kg.salang, pulau tioman.

Suke hubby eda setelah berjaya bernafas guna mulut.hahaha...

I LIKE dis pict ^^

gaya control ayu..haha..

Jam 2 ptg, cepat2 g amik snokling set yg termasuk dlm pakej snokeling plk. (berapa byk daaa set snokling kami kumpul.haha..) Tempat pertama adalah Teluk genting. Time kami bertolak tuh, ujan turun renyai2... risau gak eda time tuh.siap tu pakcik boat xpe ke ujan2 ni..pakcik th ckp xpe..ujan x sampai kat coral island tuh..fuuhh...selamat.. Bila tiba je, perut mula bergelora...cuak la katakan..haha...couple jerman tuh dh awal2 buka baju (tteeetttt..!! 18sx) terus terjun dlm laut.. power seh xyh nk pakai jaket life bagai cm kami nih..hnya guna beberapa helai benang dan snokeling set je..hahaha....cuak+nak nangis+nk terbeyak+gerun sume adela time turun tuh..bile dh dlm air, eda xmau langsung pandang bwh...pegang tangga bot sampai tercabut2 la tangga tuh kami wat. yela, dlm tu satu hal.. ni ombak kuat gile. rs mcm nk masuk bwh bot dh waktu uh.kekekeke.... tapi lama2 alhamdulillah. konpiden tuh dtg sikit..mula la tinjau2 ikan kat bawah.. terperanjat beruk sbb rupanya kat sekeliling bdn byk gile ikan...terus teruja abis..hahaha..pakcik tuh pun mcm fhm2 je kat kami,, yela kami nk gak berenang jauh2 tapi tangga bot tuh melekat kat bot..kalau x melekat dh lama kami angkut bw skali g berenang sane sini..penting tuh pegang tangga, baru rs secure sikit. haha...pakcik tuh terus hulur kat kami tali.tali tuh die ikat kat tangga....haaaa kauu..!!! baru puas kami g sane sini..tergolek sane tergolek sini..amik gmbr punya psl..sambil bg ikan mkn roti..

muke cuak nk gerak ke coral island

hujan otw

muke hubby tegang gile.cuak pd thp gaban..

ooo..rupanya dlm laut xde buaya.ade coral yg cute2.hahaha..

Time ni kami dok pegang tangga lg..tgk ikan tuh..byk!!

Eda amik gmbr tgn eda ngn ikan jela....

Muka hepi dpt g jauh2 dgn tali..yess!!

SubhanaAllah..cantik sungguh ciptaan Allah.

Hubby dan ikan2 yg bermanja2 dgn die..hehe

Seterusnya kami dibawa ke pasir panjang plak..kat sini x dalam sgt.just snokeling2 kat tepi pantai je.. menikmati pasirnya yg putih melepak dan air yg jernih.. Cantik sgt!!... Mcm biasa couple jerman tuh dh hilang berenang jaauuhh nun kat batu sane... kami ni berenang ke sane!!?? taubat xmau...hehe

kat batu belakang tuh dorg jumpa jerung kecik..

Dan tempat terakhir di batu malang. kat sini eda dh mula rs takut.. sbb coupl jerman tuh ckp time kat pasir panjang dorg terjumpa 3 ekor jerung kecik2...dah la batu malang ni sebelah je ngn pasir panjang..hahahaha....cuak benor nk turun time nih... tp mcm biasa la..bila dh turun tgk laut cantik2 ikan manja2 gitu terus hilang rs takut..

Jam 5 lebih kami bergerak balik.. fuhh...mmg syok la snokling kt tmp dlm. best tgk coral2 yg cantik..lagi dalam lagi cantik coral tu... pas sampai kg.salang blk, sambung snokling kt tepi pantai.. Tapi kali ni kami cube berenang atas coral yg ade kat tepi pantai. sebelum nih takut nak berenang atas die.rupenye best sgt....kol 7 baru terkejar2 nk g antar brg2 sewa.haha....best sgt snokeling 8 jam..!!!!!! dari kol 9 pastu berehat kejap solat sambung smpi kol 7..pergh..!! tu pun rs x puas lg...insyaAllah akan datang cuba dive plak..msti lg teruja kn..hhehehehe

Malam tuh kami solat2 terus pengsan sampai pagi. konon mlm tuh nk g mkn bbq terus  xjadi..hahaha....itula bergunanya bw bekal mknn byk2. xpyh nk terkejar2 g mkn time penat2..bekal kami bw roti 2 bungkus pnjg, 4 tin sardin, 5 tin air lemon tea, 2 botol air masak, 1 tin kacang habis dgn licin mlm tuh.haha...

Esoknya ingat nk g mandi2 wat kali terakhir, tp xjd sbb memikirkan hubby nk drive ke senawang plak nnt. lg 5 jam perjalanan rsnya... sblm blk, kami amik gmbr puas2...terasa rindu dan sedey plk nk blk..huhu...papepun hrp pas ni blh la g pulau2 lain plk bersnokling ngn hubby..mmg percutian yg super menyeronokkan..!!!
muke tpaksa hepi tunggu feri lewat 2jam.

Mkn eskrim sambil tunggu feri

Gambar matahari terbenam pd hari ke 2 di pulau tioman

The end ^_^

bib2426 said...

bestnya eda..jeles.

EdaDarus said...

Alahai..nnt bib g la honeymn ke pulau2..best tgk omputih bmnja2..kite pn jd manje...hehehehhee^_^

Unknown said...

kak harga berapa ek yg snorkeling trip ni? macam best je sebab banyak tempat bole pegi

EdaDarus said...

Snorkeling ke 3 tempat termasuk barang2 snorkeling rm60 sorg. Sy amik pakej time dh sampai kat pulau tuh. Kalau amik kat jety rs mcm mhl lg dan xbyk pilihan..

Bidadari Si Peri said...

Salam sis, mcm mana nak book tiket feri ke tioman tu ye?

EdaDarus said...

Feri tuh sy Book online guna feri bluewater. sy dh xde link die. Awak try google amik no contact ty die terus. Tp bluewater ni mmg x tepati masa la. Selalu lewat sejam dua 😂😂😂