Sahabat saya ^_^

Pages

Tuesday, June 30, 2015

Persiapan menyambut kelahiran bayi ^_^

Barang Keperluan Bayi Baru Lahir


1. Baju bayi

Sediakan beberepa helai baju berlengan pendek dan panjang. Dapatkan yang jenis berbutang di hadapan supaya senang dipakaikan. Baju yang jenis berlubang-lubang juga sesuai kerana cuaca sekarang kan panas.


edA dh beli bwh:
1. Baju blubang lengan panjang newborn x 2
2. Baju blubang lengan pendek 3-6mo x 2
3. Romper skirt 1yr x2
4. Romper adam adib 6-9mo x4.. stokin x6
5. baju tido gegel 0-4mo x 4
6. Baju tido gegel 4-8mo x2
7. Romper gegel 0-6mo x4 stokin 3 (mmg kecik saiz die)
8. Seluar nb-3mo x 2
9. Seluar 3-9mo x 2

Saiz baju2 blubang, romper boy dan baju tido gegel saiz 0-4mo tuh sama je bile dibandingkn. 

Kecuali romper skirt dan baju tido gegel 4-8mo tuh mmg besau la..

Romper gegel 0-6mo tu mmg betul2 kecik. berbeza betul saiz2 die. Fening makk....huhu..Ok dh kot utk saiz kecik. Xtau lg saiz bby bsalin nnt. Stop dlu beli yg kecik.dh ok ^_^

NB vs 6-9mo romper

NB vs 3-6mo tshirt blubang

6-9mo romper boy vs 0-6mo romper gegel

0-6mo romper gegel.. saiz kecik betuiii

4-8mo baju tido gegel

0-4mo baju tido gegel
seluar nb-3 mo

seluar 3-9mo

2. Sarung tangan dan kaki

Kaki bayi hendaklah sentiasa dipakaikan sarung kaki untuk mengelakkan angin daripada masuk.  Sarung tangan pula akan melindungi kulit bayi dari kukunya.

Setel. Dah beli 6 pasang mitten botties ^_^

3. Topi bayi

Ubun-ubun bayi masih lembut. Dengan memakai topi, ia mengelakkan angin daripada masuk.

setel 3 helai. 2 helai yg dicrochet. Sehelai lg dh beli.

4. Tilam

Tilam jenis kekabu amat selesa dan sejuk untuk bayi baru lahir.

setel. Jenis biasa je..

5. Bedung

bedung Gugu. Mudah dipakai kerana jenis berzip. Material kainnya juga sejuk.

Dah beli selimut bertutup kepala. Tu pun blh balut baby kot. lampin pun boley jd bedung. Jgn bazir2.hehe

6. Tikar getah

Tikar digunakan untuk melapik tilam semasa menukar lampin dan semasa memakaikan pakaian bayi selepas mandi.

setel. 

7. Barut

Barut juga penting untuk elakkan kembung perut. Sapukan dahulu minyak telon sebelum memakaikan barut.

Dah ade 4helai beli. 6buat sendiri. Tp xjahit tali lg.hehe..nnt la jht tangan jeee

8. Tuala

Dapatkan yang jenis lembut kerana kulit bayi baru lahir masih lembut dan sensitif.

2 helai

9. Pampers /  Cloth Diaper

Sediakan pampers newsborn atau cloth diaper bersaiz NB.

Pamper adam adib ade lg.tp xtau elok ke x sbb dh 2yrs.hehe.. dah beli huggies newborn..kaklong eda ckp saiz nb huggies mmg kecik. Kire ok la..

CD ade 3.. tp utk newborn mngkn eda pakaikan pamlers dlu. Sian plk mak nnt nk nyental bagai plk time eda dlm pantang.hehe..

10. Besen mandian


besen biasa yang muat diletakkan di dalam sinki. Atau besen khas baby.tp mcm bazir je. Mak mandi bby letak atas kaki je.. tapiii hubby la takut die x biasa knnn.hehe

11. Termometer

Termometer amat penting untuk memeriksa suhu badan bayi. Jika anak demam, pastikan suhu tidak melebihi dari 38 darjah.

12. Kelambu

Memang perlu ada kelambu untuk elakkan dari gigitan nyamuk dan serangga lain. Selain daripada tu, boleh juga digunakan untuk elak silau.


Kelambu xpelu kot. Beli kot baby nnt set die mmg ade kelambu dh..bakul die pun berkelambu. Jimatt.. cume belum beli lagi la.hahahahah... tunggu dh nk dekat 34w baru beli kot. Hubby blh je beli sendiri kang ^_^…

13. Minyak Telon, Losyen

Minyak telon minyak TYT sebab tak panas sangat. Ada lagi jenama lain di pasaran.

mestika pun ade minyak telon bayini. Blh survey nnt. No more cap yuyi ye..

14. Lampin.

Ade 10 jenis plain putih. Nk beli satu set yg corak2 jgak la nnt..Byk xpe blh pakai lap mulut bby ke, lap muntah ke, lap pape jela.hehehe

15. Baby cot/playpen

Dah survey lama dh.. hubby beli sendiir la nnt lepas ry..

16. barang mandian dll

-syampu head to toE
-losyen baby
-bedak baby
-culik telinga
-cotton bud (utk cuci pusat baby)
-nail clipper bby
-BELI SYAMPU, BEDAK MINI utk bw hosp..

Copy paste dr website ini.


********★★★*********

Barang Keperluan Mama dan Ayah

Mama

1. Spender pakai buang/mengandung byk2
2. Bra menyusu x 3
3. Breast pad 
4. Pad ( samada yg bertali atau biasa utk heavyflow)
5. Tshirt biasa pakai kt umah.
6. Bengkung beli satu lg..
7. Set pantang shakler (esp, Bcomplex, zink)
8. Jamu pantang..

Ayah

1. Simpan baju dan peralatan asas dlm beg..hehe

0 comments:

Post a Comment