Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Semoga Allah sentiasa bersama kami selamanya Lilypie - Personal pictureSmg Allah sentiasa bersama kami hingga ke syurga firdausi

Pages

Wednesday, October 2, 2013

Vaksin Kucing : Faedah dan Risiko


Apakah sistem imun? Mengapa ia penting?

Sistem imun memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan kucing anda. Salah satu fungsi yang paling penting dalam sistem ini sangat kompleks sel-sel khusus dan molekul adalah untuk melindungi kucing dari penyakit dan jangkitan yang disebabkan oleh penceroboh asing - virus, bakteria, dan pelbagai mikrob lain dan parasit akan menyerang badan dan menyebabkan penyakit.

Apakah kebaikan vaksin?

Vaksin diberikan untuk menyediakan sistem imun badan terhadap pencerobohan oleh organisma tertentu yang menyebabkan penyakit. Vaksin mengandungi antigen yang sistem imun "melihat" seperti organisma tetapi tidak , ideal, menyebabkan penyakit. Apabila vaksin diperkenalkan oleh suntikan atau beberapa cara lain , sistem imun bertindak balas dengan pemasangan sambutan perlindungan. Apabila kucing itu kemudiannya terdedah kepada organisma, sistem imun adalah disediakan dan sama ada menghalang jangkitan atau mengurangkan kesan penyakit.

Adakah kucing saya perlukan setiap vaksin ?

Tidak. Pilihan yang vaksin kucing anda perlu terima adalah bergantung kepada beberapa faktor termasuk:

*Risiko kucing anda pendedahan kepada organisma penyebab penyakit (sebahagian bergantung kepada kesihatan kucing lain yang anda terdedah , dan persekitaran di mana kehidupan kucing anda)
*Akibat jangkitan
*Risiko kucing yang dijangkiti menimbulkan kepada kesihatan manusia (contohnya, penyakit anjing gila)
*Keupayaan perlindungan vaksin
*Kekerapan atau keterukan reaksi vaksin menghasilkan
*Umur dan status kesihatan kucing anda
*Reaksi vaksin kucing anda mungkin telah mengalami pada masa lalu

Doktor haiwan anda akan membantu membimbing anda dalam membuat keputusan yang vaksin yang sesuai untuk kucing anda. 

Vaksin yang berikut kini boleh didapati :

Vaksin kucing Virus Panleukopenia : panleukopenia kucing (juga dipanggil mengganggu kesihatan kucing ) adalah penyakit yang sangat mudah berjangkit dan boleh membawa maut pada kucing. Virus panleukopenia kucing adalah sangat tahan lasak , mampu untuk terus hidup ekstrim suhu dan kelembapan untuk beberapa bulan, dan tahan kuman yang ada. Sehingga beberapa tahun kebelakangan ini, panleukopenia adalah penyakit berjangkit yang paling serius untuk kucing, mengancam kehidupan beribu-ribu setiap tahun. Terima kasih kepada vaksin yang amat berkesan yang ada sekarang, panleukopenia kini dianggap sebagai satu penyakit yang jarang berlaku. Walau bagaimanapun, kerana sifat yang serius  dan kehadiran berterusan virus dalam alam sekitar, vaksin adalah sangat disyorkan untuk semua kucing.

Vaksin kucing virus Calicivirus / herpesvirus: calicivirus kucing dan kucing herpes virus jenis bertanggungjawab untuk 80-90% daripada berjangkit kucing atas penyakit saluran pernafasan. Kebanyakan kucing terdedah kepada salah satu atau kedua-dua virus ini pada suatu masa dalam hidup mereka. Setelah dijangkiti, banyak kucing tidak pernah benar-benar sihat daripada virus. "Pembawa " kucing ini sama ada menumpang secara berterusan atau berselangan untuk jangka masa yang lama - mungkin untuk sepanjang kehidupan - dan bertindak sebagai sumber utama jangkitan kepada kucing lain. Vaksin yang sedia ada akan mengurangkan kesan jangkitan pernafasan , walaupun tidak akan menghalang penyakit dalam semua keadaan. Vaksinasi amat disyorkan untuk semua kucing.

Vaksin Virus Rabies : Rabies adalah satu ancaman yang makin meningkat kepada kucing. Pada masa ini , bilangan kes-kes rabies kucing di Amerika Syarikat jauh melebihi bahawa semua haiwan domestik lain. Rabies di kucing juga satu kebimbangan utama kepada kesihatan awam. Kerana rutin maut hasil daripada jangkitan pada kucing, dan potensi untuk pendedahan kepada manusia , vaksin rabies adalah sangat disyorkan untuk semua kucing , ia dikehendaki oleh undang-undang di kebanyakan kawasan di negara ini.

Leukemia kucing Virus vaksin : virus leukemia kucing ( FeLV ) adalah pembunuh virus utama kucing. Virus ini merebak dari kucing ke kucing melalui luka gigitan, melalui hubungan kasual dengan kucing yang dijangkiti, dan dari kucing ibu kepada anak-anak beliau. Yang paling risiko jangkitan kucing luar, kucing dalaman / luaran , dan kucing terdedah kepada individu tersebut. Kucing yang tinggal di rumah dengan kucing dijangkiti FeLV atau dengan kucing status jangkitan yang tidak diketahui juga berisiko. Kucing Dalaman sahaja dengan tidak terdedah kepada kucing yang berpotensi dijangkiti virus adalah sangat tidak mungkin untuk menjadi dijangkiti. FeLV vaksin yang disyorkan untuk semua kucing pada risiko pendedahan kepada virus ini.

Chlamydia, kucing berjangkit peritonitis , dan Kurap Vaksin : Vaksin boleh didapati bagi setiap organisma penyebab penyakit , tetapi penggunaan mereka tidak digalakkan rutin untuk semua kucing. Doktor haiwan anda akan membantu membimbing anda dalam membuat keputusan sama ada kucing anda akan menerima mana-mana vaksin ini.

Mengapa anak-anak kucing memerlukan satu siri vaksin ?

Kittens menerima antibodi daripada kolostrum (susu pertama ibu menghasilkan ) yang dimakan pada waktu awal selepas kelahiran. Antibodi ibu membantu melindungi daripada penyakit berjangkit sehingga sistem imun kucing sendiri adalah lebih matang.

Malangnya, antibodi ibu juga mengganggu keupayaan vaksin untuk merangsang sistem imun kucing itu. Untuk mengatasi masalah ini , doktor haiwan sering memantau siri vaksin, biasanya bermula apabila anak kucing adalah sekitar enam hingga lapan minggu usia , dan kemudian mengulangi suntikan di tiga atau empat minggu sehingga selang antibodi ibu telah berkurangan , biasanya pada kira-kira dua belas minggu usia . Dalam beberapa kes (contohnya , vaksin rabies ) vaksin awal tidak diberikan sehingga antibodi ibu telah hilang.

Adakah kucing dewasa saya perlu disuntik setiap tahun?

Jawapannya bergantung kepada vaksin. Vaksin rabies kucing memberi perlindungan selama lebih daripada satu tahun , jadi suntikan dengan vaksin triennially diluluskan rabies setiap tiga tahun ( selepas siri awal selesai, dan apabila selaras dengan keperluan vaksin rabies tempatan) adalah mencukupi. Penyelidikan terkini telah menyediakan bukti nyata yang menunjukkan bahawa panleukopenia / rhinotracheitis / calicivirus vaksin memberi perlindungan yang mencukupi untuk beberapa tahun, jadi sebagai tindak balas , ramai doktor haiwan kini mencadangkan bahawa vaksin ini akan " boosted " di tiga selang tahun juga. Malangnya, setakat ini kurang diketahui tentang tempoh perlindungan yang disediakan oleh vaksin lain. Sehingga maklumat yang diketahui , vaksinasi tahunan dengan produk-produk adalah memerlukan tindakan yang munasabah .

Adakah vaksin berbahaya?

Biasanya tidak . Malangnya,  vaksin bebas risiko dan sempurna tidak wujud. Tanpa ragu-ragu , vaksin telah menyelamatkan nyawa banyak kucing , dan mereka terus menjadi senjata penting dalam peperangan menentang penyakit berjangkit kucing. Tetapi seperti mana-mana prosedur perubatan , terdapat kemungkinan kecil bahawa tindak balas boleh terhasil akibat vaksinasi. Dalam kebanyakan kes, risiko yang dikaitkan dengan vaksin adalah lebih kecil daripada risiko penyakit jika vaksin tidak diberikan . Tetapi untuk mengurangkan risiko , sebelum kucing anda suntikan , sila maklumkan kepada doktor haiwan anda apa-apa masalah kucing anda alami atau mana-mana ubat kucing anda terima.

Berikut adalah senarai ringkas tindak balas yang mungkin berlaku selepas suntikan. Jika kucing anda mempunyai apa-apa reaksi pada masa lalu akibat suntikan , pastikan untuk memberitahu doktor haiwan anda sebelum kucing anda suntikan lagi.

TINDAKBALAS-TINDAKBALAS MILD :

Tindak balas berikut adalah perkara biasa , biasanya bermula dalam beberapa jam untuk beberapa hari selepas suntikan , dan terakhir tidak lebih daripada beberapa hari:

ketidakselesaan di tapak di mana vaksin telah diberikan
*demam ringan
*selera makan berkurangan dan aktiviti
*bersin pada kira-kira empat hingga tujuh hari selepas pentadbiran vaksin intranasal
*Bengkak bukan menyakitkan di bawah kulit di tapak di mana vaksin itu diberikan. Bengkak selalunya hilang selepas beberapa minggu , tetapi jika anda mendapati apa-apa bengkak , anda perlu menghubungi doktor haiwan anda.

TINDAKBALAS-TINDAKBALAS serius :

Reaksi-reaksi ini berlaku sangat jarang :

*reaksi alahan yang serius dan berpotensi mengancam nyawa dalam tempoh beberapa minit hingga satu jam selepas suntikan
*sejenis ketumbuhan dipanggil sarcoma di tapak vaksin beberapa minggu, bulan, atau lebih lama lagi vaksin berikut

Apakah yang perlu saya lakukan jika saya fikir kucing saya mengalami masalah akibat vaksin ?

Dengan segala cara , berunding dengan doktor haiwan anda. Walaupun penyakit berkaitan vaksin sesuatu yang luar biasa , ia boleh menjadi serius. Doktor haiwan anda adalah individu yang paling layak untuk menasihati anda jika satu peristiwa yang tidak diingini tidak berlaku.

Untuk vaksin atau tidak vaksin ?

Keputusan untuk vaksin kucing anda perlu berdasarkan pemahaman yang mendalam tentang faedah - dan risiko - prosedur. Atas sebab ini, ia adalah amat penting bahawa anda membincangkan prosedur dengan doktor haiwan anda. Beliau akan lebih bersedia untuk menjawab apa-apa soalan yang anda mungkin ada, dan akan membantu anda membuat pilihan yang tepat untuk vaksin kucing anda.

**********************
maklumat dari sini

0 comments:

Post a Comment