Sahabat saya ^_^

Pages

Saturday, January 15, 2011

Indahnye saat ini ^_^

Ketika kami menikmati makan malam, kami berbual-bual kosong berkaitan hal kerja suami eda, study dia dan masa hadapan kami. Perkara biasa yang sentiasa kami bualkan tiap kali kami menjamu selera. Tradisi begini eda cuba serapkan dan hidupkan dalam rumah tangga kami yang baru dibina ini. Almaklumlah eda sudah terbiasa dibesarkan dalam tradisi begini. Dalam Islam juga menggalakkan bila masuk waktu malam seeloknya makan bersama. Bukan sahaja dapat mengeratkan rasa kasih sayang antara keluarga, malah ketika itu kita dapat berbual-bual dan mengetahui perkembangan diri masing-masing.

"Abg, macam mana dengan masakan ayg malam ni ?" soalan biasa yang selalu eda tanyakan.

Baru belajar masak secara solo la katakan.Dulu-dulu boleh minta pendapat emak time masak. Sekarang kene tukar rasa selera, ikut suami sikit ^_^

"Alhamdulillah. Sedap sangat ayg masak sotong masak lada ni. Pandai isteri abg masak ye. Kalau macam ni bertambah kecutlah baju seluar abg, syg.." balas suami eda.

Ayat yang sememangnya dan sepastinya menyenangkan dan mengembangkan lagi hidung eda bila dengar. Bahagianya eda rasakan saat itu.

Tapi eda sangat bersyukur sebabnya suami eda ini bukan jenis yang cerewet dalam bab makanan pun. Jadi bila masak tuh eda pastikan biar betul-betul ada rasa dan bau. Pedas tuh sudah semestinya.. ^_^

" Esok syg abg ni boleh tak masak ayam tomyam. Abg terasa teringin plak nk makan ayam tomyam" pinta suami eda tetiba.

"InsyaAllah. Esok ayg cari bahan untuk msk tomyam aym ye." balas eda tapi dalam hati dupdap dupdap dah. Macam tengah buat lari pecut rasanya.

Mana tidaknya, eda rasa dh lama sangat kot eda tak buat ayam tomyam. Kali terakhir masak sendirian 3 tahun yang lepas masa raya. Sebab emak balik kampung dan masa tuh kawan-kawan sekolah datang.huhu..

Esoknya

Setelah selesai semua kerja rumah, eda terus ke kedai mencari bahan. Alamak sekali terlupa nak cari dalam internet ada bahan-bahan istimewa ke perlu diletak supaya rasa dan nampak lagi comel.huhu.Takpe lah, cuba yang terbaik beli apa-apa yang patut. Alhadulillah selesai..

"Abang, macam mana ok ke?" dalam hati ni masih berlari pecut.

"Sedapnya... Tapi kenapa banyak sangat ayg masak. Alamatnya bertambah kecut kali ni suma pakaian." balas suami yang buat eda rasa lega sangat.

"Erm..ayg beli separuh ekor je. Ni separuh la ni..." serba salah pula eda rasa.

"Takpelah..boleh abg ratah dan hirup kuah dia ek. Sedap..." pinta suami terus ratah satu mangkuk.

"Alhamdulillah" gembira hati eda tengok suami makan dengan berseleranya. Alamatnya eda terpaksa amik semangkuk lagi untuk diri eda. Suami siap curi seketul dua lagi dari mangkuk eda.hehe..bahagianya rasa saat itu..^_^

"Esok syg abg ni masak ikan keli pula ek. Keli yang masak dengan cili tuh" Pinta suami kali ini

Alamak..Ini sudah masuk bab parah ni. Eda tak penah pun masak masakan ni. Tengok mak masak pun tidak. Macam mana ek eda termissed masakan feberet sendiri nih.huhu..parah..parah..

"InsyaAllah" tetap dengan balas yang sama. Dalam hati ni bukan lari pecut dh. Rasa macam naik rollercoaster je..

Esoknya

Setelah selesai seperti biasa rutin harian, eda terus ke kedai. Tapi kali ni eda awal-awal lagi buat panggilan ke rumah emak tanya resepi ikan keli masak cili. Habis kene gelak dan sakat dari abah. Katanya dulu-dulu tak mau belajar masak ikan keli dari mak. Lauk kegemaran sendiri pula tuh..hehe.Malu..!! Tapi rasa bahagia pula dengar gelak ketawa emak abah pada anak bongsu pempuan mereka ni.. ^_^

Malamnya sudah tiba. Suami baru sahaja sampai ke rumah dalam jam 9 lebih. Sedikit terlewat sebab ada hal di tempat kerja. Selesai sambut, salam dan sayang suami, terus ke dapur buat air. Berdebar-debar ni..Lauk sudah siap di tempat makan.

Sunyi..........

"Syg, cepatlah datang. Abg dah start makan ni" tetiba suami eda panggil..

"Astagfirullah abg ni. Lapar sangat ke syg ayg ni" sahut eda sambil bawa air ke hadapan.

"Lapar satu hal. Ni sedap sangat lauk ikan keli masak cili ni..Abg tak dapat nak tahan perut abg ni. Nak rasa terus makan sekor plak" jawap suami dengan muka comelnya.

Alhamdulillah..Bahagianya eda rasa saat itu..Sangat bahagia dan puas bila masakan dari air tangan sendiri dapat mengikat perut suami. Terima kasih ya Allah atas nikmat yang Kau pinjamkan pada hambaMu ini. Terima kasih mak abah dan mak ayah sebab tidak jemu-jemu beri petua dalam masakan. Alhamdulillah..

"Tapi kenapa masak dua ekor je syg??" tanya suami

"Erkkkk..takut nanti terlebih pule. Takut tak sedap je masak pertama kali ni" jawap eda serba salah sebab masak sikit.

Tak cukup..huhu Y_Y..

Belajar dan terus belajar. Moga diri ini tidak akan putus asa dan jemu dalam perbaiki diri dalam menjadi isteri, kawan, dan pendamping suami serta mama yang penyayang.Amin..






3 comments:

Amalina said...

wiwittttt!!! :D hee..

hyatt^^ said...

alhamdulillah moga bahgia ke syurga :)

Aida ed (^_^) said...

amal ^_^...tapi xleh mengalahkan kepoweran amal memasak ^^

hyatt..Amin..insyaAllah.salam perkenalan ^_^

Post a Comment