Sahabat saya ^_^

Pages

Wednesday, March 8, 2017

Umrah 2017 - Part 3

23 Jan 2017
Hari ke 2, Madinah

Hari ke 2, mengikut jadual belah pagi ade ziarah ke tempat2 sejarah di Madinah. Utk pengetahuan, ziarah ini adalah perkara yg digalakkan kita lakukan apabila berada di Madinah dan Mekah. jadinya, jika kita berumrah jgn kita niat hendak iktikaf di masjid shj, xnk jenjalan. Huhu.. ustaz mane tah yg bgtau Dlm tv. Eda lupa plk..

Jdnya walopun masa dh suntuk, tetap kene ziarah. Antaranya masjid Quba, jabar rahmah, kebun kurma, kilang al quran dan byk lg. Dgn andalusia ni, kami hanya ke masjid quba, jabar rahmah dan kebun kurma. Kilang Al quran tidak pergi. Jd jika ada yg berhajad utk sedekah alquran, kene melalui mutawwif. kalau beli luar takut yg bukan diiktiraf oleh masjid nabawi dan masjidilharam.wallahualam..



Hari ini, sebelum subuh lg eda dan suami keluar ke masjid. Alhamdulillah.. aisyah lena tido, jd berani la skit tinggalkan die di hotel. lagipun mil x larat nk jalan ke masjid pagi tuh. Disebabkan dh lewat nak dekat subuh, eda masuk masjid ikut pintu terdekat jela. Bkn pintu yg ada raudhah. pagi ni tak berhajat utk ke raudhah sbb ade ziarah.

Actually pintu yg eda masuk ni adalah pintu yg selalu eda dan mil msk masa umrah dulu. Maknanya, hotel sekarang ni bertentangan dgn hotel umrah dahulu.  Teringat masa umrah pertama, umrah penuh ujian buat eda. Yela baru kahwin, buat umrah dgn mil fil pula. Lain cara mak ayah kita dgn mil fil ni. Hehe... 😁😁😁 bila tgk suami, die relax je. Meaning keadaan tu biasa..jd kita pun berusaha utk 'biasakan' dgn sikap mrk. Walaupun kdg2 terkeluar jg 'hulk' dlm diri den.hehe... kenangan betul..

Selesai subuh, terus balik ke hotel utk sarapan. Bungkus roti utk anak dara solehah yg tgh ketiduran. takut nanti kelaparan pula die bila berziarah..



Ziarah pertama kami ke Masjid Quba. Dikatakan jika kita berwuduk di rumah dan berjalan ke masjid quba utk solat jemaah, pahala yg akan dpt ibarat mengerjakan satu haji. Allah.. besar ganjarannya.  Di masjid Quba ni, wanita yg bw anak akan di tempatkan pd satu tmp yg lain. Jd kene alert la ye kalau bw anak.. sila baca signboard 😁 

Seterusnya ke Jabar Uhud. Tahun 2012 masih gigih lagi daki lereng bukit naik ke atas. kali ni daki terasa lelahnya. Menandakan usia dh tua eda oiii 😭 .. Cuma dlu tak naik sampai hujung. Kali ni terus naik ke kemuncak. Byk pasar di bawah. Masa tahun 2012, agak lengang sekitar hadapan kubur para syuhada perang uhud.
Kenangan di Jabar Uhud

Dan akhir sekali ke kebuh kurma. Kurma Ajwa tahun 2012 harga 80riyal/kilo.. Tahun 2017 kami beli 50riyal/kilo.. agak terperanjat juga bila dgr dia ckp rm50. Tp mmg di situ rata2 kurma ajwa rm50, jd betul la tuh harganya. Kami pun beli 2 kilo. Sebenarnya elok beli byk lebih dr 2 kilo, sbb di madinah mekah kami mkn pun dh tinggal sikit. Huhu.. di madinah lagi murah dan elok kurma ajwa berbanding di mekah. Begitu jg dgn coklat.. di madinah dpt 10 riyal sekilo.. tp di mekah 25riyal sekilo 😂

seterusnya pulang ke hotel. Terus masjid solat zohor. Waktu ni eda dh pujuk mil naik wheelchair. Memudahkan mil dan kami jg sbnrnye.. mil xpelu jln jauh sakit kaki, kami pun blh kejar masa masuk masjid. Tp ade satu insiden, eda nk tolak mil naik ke pintu di laluan wheelchair masuk masjid. Tolak dgn laju, yela naik bukit kn. Sekali tersangkut tayar wheelchair di bahagaian awal laluan tu, tersungkur mil yg tgh pegang aisyah. "Allahuakhbar" itu ajela yg mampu eda sebut. Cpt2 nk angkat mil, tp die ckp biar dia bgn sendiri. Risau jg lutut mil, tp mil ckp nasib baik tgn die apung dlu bdn sblm jatuh. Alhamdulillah, cume sakit jg la tutut mil sbb jatuh.. huhu

zohor kali ni ckp dekat mil, eda nk usaha jg msk.  jadinya eda letak mil di bahagian dpn mengadap pintu raudhah siap2. eda solat zohor di belakang sbb bahagian Dpn pintu raudhah tu dilarang bw kanak2. Huhu... lepas zohor, cpt2 pass aisyah pd abinya di luat (dh plan siap2 hubby tunggu dpn pintu masjid wanita 😁). Tp disebabkan hubby lambat sampai (sesak lelaki ramai keluar) jd pintu utk ke bahagian mil eda dh tutup. Mmg istighfar byk2 eda. Dlm hati x putus2 doa mg Allah beri keizinan eda memasuki raudhah. Alhamdulillah.. eda terangkan kpd pengawal wanita disitu, dan die bw eda msk melalui jln belakang. Alhamdulillah.. syukur alhamdulillah..

Ketika di raudhah, disebabkan eda dan mil msk ikut mrk yg wheelchair, jdnye ade laluan khas. Ketika ini, mmg yg wheelchair shj dpt pijak karpet hijau (kawasan raudhah) yg menolak hy dpt solat di sipi2 ruang. Mmg x dpt fokus sbb ruang mmg cukup utk berdiri shj. Eda keluar awal, minta pd pengawal utk keluar ke tepi sekejap utk msk ke raudhah kawasan jemaah lain.Alhamdulillah.. Allah permudahlan. Pengawal tu angguk2.. jadinya cpt2 eda selit badan yg sebesar gajah ni di celah2 penghadang. Bila fikir blk, mcm mne plk eda blh bolos diri kt ruang sempit tuh huhu... mmg tiada yg mustahil bila Dia katakan kun..maka jadilah ia.. alhamdulillah. Ruang raudhah utk jemaah lain agak lengang, dpt la eda solat sunat lebih dan berdoa sepuas2nya. Mg Allah terima ibadah dan doa kami ketika berada di raudhah tersebut. Bila eda bgn, jenguk kepala di sebalik penghadang nampak mil dh selesai solat. Cpt2 lompat kesebelah amik mil 😁😁😁 rs nk peluk pengawal wanita yg lepaskan eda ke raudhah tuh. Mg Allah berkati beliau dan keluarganya. Amiinn.. ketika ni eda x amik gmbr sbb hanset dlm beg aisyah.

Alhamdulillah, sblm keluar eda ajak mil solat sekejap mengadap mimbar Rasululullah (x nampak sebab ade penghadang antara ruang wanita dan lelaki).  Mil ok, alhamdulillah syukur lagi sekali..mmg rs mcm xmau keluar sbnrnye. Tp mengenangkan aisyah dh ddk dgn abinya hampir 3 jam. Asar nk msk dh, jd kne kluar amik anak dara tu 😁 takut die nk nyusu 😂 lepas asar kami balik makan dan rehat.

Actually masa antara asar dan maghrib sgt dekat rasanya. Asar jam 3 lebih,lepas solat blk bilik mandi2 tgk nak dekat jam 6 dh.. jd mmg kene atur masa dgn baik. malam tu lepas isyak terus basuh baju dan kemas beg. Esok pagi nk hntr beg awal pagi dh sebelum ke masjid biat ziarah wida'..

**mlm tu eda basuh baju kemas beg semua sampai jam 1 pagi. Nasib baik baju semua jenis yg ringan je eda bw umrah kali ni.. 


0 comments:

Post a Comment