Sahabat saya ^_^

Pages

Friday, March 24, 2017

Umrah 2017 - Part 5

25 Jan 2017
Hari ke 2 di Mekah


Disebabkan semalam kami sampai di Mekah dan terus menunaikan umrah wajib, jadi di kira hari pertama la. Manakala 25jan dikira hari kedua kami di Mekah

Tiada aktiviti yg dianjurkan pihak andalusia. Seperti umrah kami yg dulu, hari ke2 di Mekah agensi akan memberi rehat sharian. Makanya manfaatlah seharian yg ada sebaiknya. Seperti beriktikaf di masjidilharam. Eda di bilik dgn hati yg sayu sbb x dpt nk ke masjid. Nak ke kawasan saie (bkn berada di dalan masjid) pun x dpt sbb kerja pembinaan sudah menutup pintu di bahagian saie. Kalau dlu, kami blh msk masjidilharam melalui pintu saie. Pintu Babussalam pun terletak di situ.

26 Jan 2017
Hari ke 3 Mekah

Harini sebelum bermiqat niat umrah, kami akan dibawa ziarah Jabal Rahmah dan Jabal Tsur. Kemudian baru para jemaah akan bermiqad di Masjid Ja'ranah. Eda masa ni agak keliru samada perlu niat bersyarat atau tidak. Memandang darah yg turun sgt sedikit, hanya kelihatan bila wipe dgn tisu. Tp atas nasihat mutawwif, eda x jadi niat. Takut plk lambat habis darah kotor, mau lama eda nk jg pantang larang ihram.

Jabal Rahmah. Terasa lelahnya bile mendaki sambil gilir2 dukung aisyah 😅

Kaki Jabak Tsur.


Balik ke hotel, eda habiskan masa dgn basuh baju kemas pakaian2. Huhu hati mmg sedih sgt. Siap pesan kt somi nnt doakan la eda dpt masuk ke masjidilharam lagi sebelum pulang ke malaysia 😭 macam2 petua eda amalkan. Berdoa sudah tentu, google cari ayat2 alquran yg blh diamalkan utk hold sekejap period 😂. Dan juga minum air zamzan yg sudah direndam dgn kayu sugi hehehe..

Petang ajak somi g masjidilharam. Ddk luar pun xpela..

Kawasan burung merpati berhadapan hotel penginapan kami


27 Jan 2017
Hari ke 3 Mekah.

Alhamdulillah.. Allah makbulkan doa eda (mngkn doa somi jg). Eda dpt berqiamulail di Masjidilharam. Tenang jiwa bila dpt msk ke masjidilharam lg skali. Aisyah dh siap di cuci najis semua. Jadinya nnt boleh la bw buat tawaf sunat. Bahagia rs hati bila dpt bertawaf bersama suami dan jg anak. Mg Allah makbulkan doa2 kami.

Lepas solat subuh dan tawaf sunat, kami terus pulang ke hotel dan sarapan. Harini tiada umrah dan jg ziarah dibuat. Masa yg ada kami isikan ke masjidilharam.

Solat Zohor di aras 2. Tunggu jemaag turun eskulator berkurang skit.

Gap waktu sebelum maghrib kami akan pulang ke hotel dahulu. Mandi2 bagi segar sikit badan. Maghrib dan terus ke isyak, baru pulang ke hotel. Maghrib dan isyak malam ni eda ajak mil ke atas masjidilharam. Mil ckp ni 1st time die naik sampai atas. Masa haji umrah2 sblm ni mil x naik pun. Alhamdulillah..

Penjaga Syurga suamiku

Aisyah pantang kene tahan. Nk jenjalan saje die kat atas tu. Seasana sejuk je atas masjidilharam

Malam tu baru bersemangat pegi shopping di bawah hotel je hehe.. Umrah kali ni eda mmg niat nk sedekah kurma dan makanan shj pd famili. Jubah utk somi, mak, abah dan aisyah shj.. Eda punye xde sbb x suka dgn labuci2 huhu..

Makanan yg dibeli adalah tambahan kurma 1kilo, buah tin segulung (rugi x beli byk sbb sgt sedapppp), kacang2 (ni feberet somi) dan tambahan coklat 1kilo. Coklat ni better beli madinah murah je 10 riyal 1kilo. Di mekah 1kilo 23riyal 😱




Umrah 2017 - part 3
Umrah 2017 - part 5



0 comments:

Post a Comment