Sahabat saya ^_^

Pages

Tuesday, November 27, 2012

Its all 'bout Love ~ ♥


وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ 

Alhamdulillah, bertambah sehari usia kita. Moga pertambahan usia kita seiring dengan pertambahan iman dan amal kita semua, إن شاء الله. 

Pagi tadi macam biasa, rutin harian tiap pagi eda buka laptop, buka file thesis, dan buka fb ^_^ Perkara pertama eda nampak dlm fb adalah quote di atas. Eda tahu sahabat2 semua mesti rasa macam biasa je quote tersebutkan? Tapi bagi eda, selepas membacanya secara automatik terimbas segala memori eda ketika "berkawan" dengan hubby. Terasa berbeza perasaan cinta sebelum dan selepas bernikah. Mungkin ini yang dinamakan manisnya bercinta selepas nikah ek ^_^ hehe...

Ketika berkawan, terasa seperti cinta itu tersekat2 untuk diluahkan. Terasa seperti esok mungkin tiada lagi cinta ini. Terasa seperti ada sesuatu yang terhalang drpd eda utk menanam cinta dlm hati ini. Kadangkala panggilan telefon atau message pun terasa seperti mengganggu rutin harian. Pendek kata eda katakan, terasa seperti tidak yakin dengan perasaan itu. Mungkin kerana tiada ikatan antara kami, jadi eda rs takut jika suatu hari nnt akan dikecewakan. 

Tetapi selepas berkahwin, semuanya telah berubah 360 darjah.. Kalau dulunya cinta itu terasa tersekat2, tapi kini terasa cinta itu semakin mekar. Bertambah2 hingga melimpah2 dlm hati ini.hehe... Tiap gelagat hubby, mimik mukanya, percakapannya, cara jalannya, tidonya, gerak badannya terasa sangat indah dan mencuit hati. Walopun tengah sibuk urusan rumah/thesis/kerja (dulu2 time keje kat hsa) terasa tertunggu2 panggilan dari hubby. Sikap hubby pun selepas kahwin tidak pernah berubah, pasti akan called kalau free di tempat keje atau dalam perjalanan pulang. Terasa tak sabar2 untuk berbual2 dan bercerita ttg hari ini..huhu...comelkn kami ^_^ الحمد لله‎.. syukur pada Allah atas nikmat ini.. walopun kami telah 2 tahun melayari rumahtangga, terasa ada sahaja tabiat baru kami berdua untuk bermanja2 dan bergurau senda.. ..الحمد لله‎.. 

Memang benar quote atas.. 

'Love is not bout finding the right person' .Kerana tiada manusia yg sempurna. Pasti ada kekurangan dan kelebihan. Mungkin kita suka dengan penampilan, tapi kita tidak suka pada sikap. Mungkin kita suka pada kepimpinan, tp tidak pada cara hidupnya.. Bagi eda, cara yg terbaik adalah perbaiki diri sendiri terlebih dahulu. Jika inginkan berjumpa dgn mr.right person kita, jadi kitalah yg perlu jd ms.right terlebih dahulu. Kerana itu janji Allah SWT, surah An Nur:26

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik…..”

'Love is not how much love u have in da beginning'. Jika ketika bercinta, terasa seperti cinta itu tidak sepenuhnya, terhalang dari diluahkan or tidak yakin dalam hati. Kita perlu muhasabah kembali mengapa kita merasai semua ini. Adakah ia suatu kebaikan atau keburukan. Jadi jalan yang terbaik adalah kita mengadu kepada Allah SWT. Beruntungkan umat islam, sentiasa ada Allah untuk mengadu nasib. Bagi eda, jika dari mula kita sudah serahkan kepada Allah SWT, إن شاء الله , apa yg berlaku dikemudian hari pasti ada hikmahnya. Iskharahlah, kerana ia disarankan dalam Islam. Ia adalah tawakal yang tertinggi hambaNya kepada Sang Pencipta. Kerana tujuannya sgt jelas, untuk dijadikan pasangan hidup kita.. Dan yang pasti hanya Allah sahaja yang tahu siapa jodoh kita..

Jadi, apa yg penting adalah 'Create a right relationship and build your love till the end'.. Dalam perhubungan pasti ada kekurangan. Jika kekurangan itu yang difikir sentiasa, pasti perhubungan itu tak akn ke mana. Binalah hubungan yang terbaik, menerima dia dengan seadanya. Melihat kelebihannya sesuatu yg akan menyempurnakan kekurangan kita. Demikian juga kekuranganya yang akan disempurnakan oleh kita. Jangan ragu2 untuk bernikah selagi pasangan kita itu baik akhlaknya dan menjaga solatnya. Sebab itu yg paling utamakan. Eda ingat lagi ketika hubby melamar, waktu itu kami baru setahun berkenalan. Bagi eda, bernikah segera lagi baik. Dan eda tahu hubby pun fikir begitu, since status kami pjj ^_^..eda di KL die di JB. Banyak dugaannya especially bile hubby de trainning di KL. Sudah pasti die akan menjenguk eda di UM.huhu... 

الحمد لله‎.. kedua iba bapa eda memahami sikap dan pendirian anak dara last mereka ni.. Mereka terus bersetuju bila eda menyatakan hasrat hati hubby utk datang meminang... Bulan mac, ketika eda baru meraikan pertambahan setahun lagi usia eda..ketika itu juga keputusan telah ditetapkan. Rasanya ia ulangtahun yg sgt bermakna bagi eda... Selang 3 bulan selepas itu, kami ditunangkan dan 19 dec 2010, kami bernikah. Tempoh perkenalan baru setahun 2 bulan, kami membuat keputusan untuk berumahtangga. Ada yang menyua pendapat konon tidak lama utk mengenali hati budi masing2, tapi bagi kami sudah cukup utk kami hentikan segala perasaan bersalah dan tersekat ini. Biarlah cinta kami terus mekar dengan suburnya selepas nikah nnt..الحمد لله‎.. 
Bulan depan 19 dec 2012, genap 2 tahun perkahwinan kami. Semua suka duka kami lalui bersama. Kami tidak pernah berenggang even hubby pergi trainning badminton or futsal, pasti die minta eda ikut serta. Jika dia ada trainning di mane2 or program2 yg jauh2 pasti eda akn ikut serta. Bestkan jadi suri rumahtangga ^_^ Pengalaman yg paling manis bila hubby membawa melancong ke luar negara..Tahun lepas ke vietnam dan jun lepas kami ke korea.. Tidak lupa juga kami kesempatan untuk menunaikan Umrah mac lepas... الحمد لله‎.. Rezeki Allah itu sgt meluas. Mungkin rezeki kami untuk mendapat cahaya mata belum sampai lagi, tapi Allah gantikan rezeki yang lain. Punyai rumah yng selesa, hidup yg tenang dan bahagia, holiday yg menyeronokkan dan yg paling penting dapat menunaikan ibadah bersama2..لحمد لله‎..








1 comments:

Farasha Aira said...

Salam kak eda. Best baca entry kak eda.Sorry sy pggil kkak sbb sy rasa akak pangkat kkak. :) Hope we can be friend InsyaAllah.Sy pun sbnrnya dalam confius.Sy ragunak terima/tak lamaran seorang lelaki.Dia macam btul2 bersgguh. Klau akak baca, klau akak free boleh akak msg sy 0132704742.Sy ada persoalan nk tanya n kongsi dgn akak . :)

Post a Comment