Pages

Saturday, February 25, 2012

Lembaian Kaabah - Persiapan

" HambaMu datang menyahut panggilanMu, 
Ya Allah hambaMu datang menyahut panggilanMu, 
Tuhan yang tidak ada sekutu bagiMu,
sesungguhnya segala pujian, mikmat dan pemerintahan 
adalah kepunyaanMu, tidak ada sekutu bagiMu ."

Alhamdulillah,
Sebulan rasa bagaikan baru semalam eda dan hubby mendaftar utk menunaikan umrah.
Selama sebulan ini, segala persiapan fizikal dan mental, sedaya upaya kami cuba penuhi..

Fizikal.....
Disebabkan eda jrg utk bersukan (satu2 aktvti y buat eda peluh hy mengemas umah), jadi hubby cuba bw eda jalan2 di tasik. mula2 mungkin tercungap juga, tapi Alhamdulillah skrg kurang sikit. Eda cuba peruntukkan 30min hy utk berjalan dgn laju tanpa henti ^_^ 

Mental..
Bab ni mmg parah sikit la...cuba setkan mind utk buat perkara berfaedah shj. Tgk tv, dgr radio, berbual, berkawan, dan paling penting amal ibadah. Memang banyak dugaan,,,Nak2 bile dah niat mcm ni, ada je perkara y dtg utk uji eda..huhu...Ya Allah bantulah hambaMu ini utk terus istiqomah berbuat amal baik hingga hjg nyawaku.Amin...

Persiapan barang..
Packing brg ni naik jenuh juga..yela, takut nnt kalau bw sikit, terkejar2 nak membasuh baju plak tiap hari kn..kalau basuh bju sndiri xpe jg, hubby juga kene amik kira juga. Sian plak tgk die basuh baju sndiri..hehe. Kalau ikut pengalaman mak abah eda dulu, dorg just hntr dobi je..baju pun bw sehelai dua sbb kat sana blh beli byk2..Murah ^_^. Tapi mak mertua eda pula  pesan bw je apa2 yg ada..jgn bazir beli2.Huhu...jadi jln terbaik eda bw ikut keperluan harian biasa dilakukan. Alhamdulillah mencukupi. Berikut list utk eda dan hubby eda :


Perempuan

  1. Telekung 2x
  2. Baju kurung 2x
  3. Jubah 3x
  4. seluar 1x
  5. Baju tidur 2x
  6. Tudung 3x
  7. stokin tgn & kaki (tebal) 3x
  8. Sarung kaki 2x (penting ketika tawaf/sa'ie utk jg kebersihan stokin)
  9. Pakaian2 dalaman 3x
  10. Kasut terbuka 1x
  11. Kasut sarung tutup 1x
  12. Beg kasut (beg plastik) >2 / sebanyak yg boleh..
Lelaki
  1. Kain ihram 2x
  2. Jubah 2x
  3. Baju Melayu/Punjab 2x
  4. Seluar 3x
  5. Tshirt 2x
  6. Kain Pelikat 2x
  7. Baju pagoda 3x
  8. Pakaian dalaman 3x
  9. Kasut terbuka 1x
  10. Beg kasut (beg plastik) >2 / sebanyak yg boleh..


0 comments:

Post a Comment