Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Semoga Allah sentiasa bersama kami selamanya Lilypie - Personal pictureSmg Allah sentiasa bersama kami hingga ke syurga firdausi

Pages

Tuesday, January 29, 2013

Apa itu kembar ??


Hari ini, eda terasa macam nak coret2 sikit2 info berkaitan kembar satu uri ni. Almaklumlah, dah 2 doc kate eda pregnant twin dgn satu uri. Kiranya kehamilan monozigot. Jadi eda kene banyak2 baca info berkaitan hal ni. Boleh simpan untuk bacaan sendiri atau rujukan kawan2 yg lain. Mane tau nanti senasib dgn eda kn.. ^_^ 

Menurut wikipedia, kembar adalah salah satu daripada dua keturunan yang dihasilkan dalam kehamilan yang sama. Twins sama ada boleh menjadi monozygotic ("sama"), yang bermaksud bahawa mereka berasal dari satu zigot yang membahagi dan membentuk dua embrio, atau dizygotic ("persaudaraan") yang bermaksud berasal dari dua telur berasingan yang disenyawakan oleh dua sperma berasingan.

Fraternal atau dizygotic (DZ) kembar (juga dirujuk sebagai "kembar tidak seiras", "dissimilar twins", "biovular twins" dan, dalam kes-kes perempuan, kembar sororal) biasanya berlaku apabila dua telur tersenyawa diimplan di dalam dinding uterus pada masa yang sama. Apabila 2 telur disenyawakan oleh dua sperma sel-sel yang berbeza, hasil kembar persaudaraan. Dua telur atau ova, menjadi dua zygotes, maka terma dizygotic dan biovular. Kembar Dizygotic, seperti mana-mana adik-beradik yang lain, mempunyai peluang yang sangat kecil mempunyai profil kromosom yang sama.

Monozygotic (MZ) atau kembar seiras pula berlaku apabila telur tunggal disenyawakan untuk membentuk satu zigot (oleh itu, "monozygotic") yang kemudiannya membahagikan kepada dua embrio yang berasingan.


Perbandingan perkembangan zigot di kembar monozygotic dan dizygotic. Dalam rahim, majoriti kembar monozygotic (60-70%) berkongsi plasenta yang sama tetapi mempunyai kantung amnion berasingan. Dalam 18-30% kembar monozygotic janin masing-masing mempunyai plasenta berasingan dan kantung amnion yang berasingan. Sebilangan kecil (1-2%) kembar monozygotic berkongsi plasenta yang sama dan kantung amnion. Manakala kembar tak seiras masing-masing mempunyai plasenta mereka sendiri dan kantung amnion sendiri.

Kembar Monochorionic monozygotic (seiras) kembar yang berkongsi plasenta yang sama. Jika plasenta dikongsi oleh lebih daripada dua kembar, ini adalah gandaan monochorionic. Kembar Monochorionic berlaku dalam 0.3% daripada semua kehamilan. 75% daripada kehamilan kembar monozygotic monochorionic (berkongsi satu uri); Baki 25% adalah diamniotic dichorionic ( 2 kantung dan 2 uri). Jika plasenta membahagi, ini berlaku selepas hari ketiga selepas persenyawaan.

Kembar Monochorionic umumnya mempunyai dua kantung amnion (dipanggil Monochorionic-Diamniotic "Modi"), tetapi kadang-kadang, dalam kes kembar monoamniotic (Monochorionic-Monoamniotic "MoMo"), mereka juga berkongsi kantung amnion yang sama. Kembar Monoamniotic berlaku apabila perpecahan (cleavage) berlaku selepas hari kesembilan selepas persenyawaan. Kembar Monoamniotic sentiasa monozygotic (kembar seiras). Kembar Monochorionic-Diamniotic adalah hampir sentiasa monozygotic, dengan beberapa pengecualian mana blastocysts telah bersatu


Pelbagai jenis chorionicity dan amniosity (bagaimana kantung bayi kelihatan) di monozygotic (satu telur / sama) hasil daripada telur disenyawakan dan membahagi. Walau bagaimanapun, imej adalah tidak betul mengenai isu berikut: Twins Diamniotic Monochorionic mempunyai dua amnions, satu chorion dan 1 plasenta. Gambar menunjukkan 2 placentas dan ini adalah salah.

Komplikasi

Di samping berkongsi plasenta, kembar monochorionic juga mempunyai sistem peredaran darah yang bergabung dalam anastomoses peredaran rawak dan tidak menentu. Ini boleh menyebabkan bekalan darah yang tidak seimbang, menyebabkan berlaku sindrom pemindahan kembar ke kembar (TTTS) dalam 20% kehamilan Modi. Ini adalah komplikasi utama kembar monochorionic.

80% kehamilan Modi tanpa TTTS masih mempunyai kadar tinggi perselisihan berat lahir, sekatan pertumbuhan janin, pra-matang dan akan mengalami cesarean. Salah satu kembar juga mungkin gagal untuk membentuk hati yang betul dan menjadi bergantung kepada aktiviti mengepam jantung kembar yang lain, mengakibatkan berlaku keterbalikan perfusi arteri kembar. Jika salah satu kembar mati ketika di dalam utero, darah berkumpul dalam badan kembar yg lain, menyebabkan exsanguination pada kembar yang hidup.

Dalam kes kembar monochorionic-monoamniotic risiko komplikasi adalah jauh lebih tinggi Walau bagaimanapun, kematian perinatal kembar monochorionic adalah agak rendah.
Kembar  Monochorionic Diamniotic
( satu uri dua kantung)
Kembar  Monochorionic Diamniotic
( satu uri dua kantung)

kembar Dichorionic diamniotic
(dua uri dua kantung)

kembar Monohorionic mononiotic
(satu uri satu kantung)




0 comments:

Post a Comment